Talin a Helsinky- „smart cities“ na severovýchode Európy
Baltické krajiny nie sú pre Stredoeurópanov typickou dovolenkovou destináciou. Severovýchod Európy je, azda trochu neprávom, mimo nášho zorného poľa, nezaujímame sa oň a ani o ňom veľa nevieme. Nemáme radi, keď si nás cudzinci mýlia so Slovinskom, no my sami si zamieňame hlavné mestá pobaltského trojlístka – Litvy, Lotyšska a Estónska. Musím priznať, že som na tom bola rovnako, a tak som služobnú cestu v Taline okrem iného poňala aj ako príležitosť spoznať krajinu, o ktorej som vedela len jediné: že kedysi bola súčasťou Sovietskeho zväzu a dnes je digitálnym lídrom v celej EÚ. Čo to však presne znamená a ako sa to prejavuje v každodennom živote Estónčanov? A vôbec, aký je Talin, oplatí sa ho navštíviť? A prečo v súvislosti s Talinom spomínam aj Helsinky? Prečítajte si článok o Taline a Helsinkách, krásnych a inšpiratívnych „smart cities“ na severovýchode Európy.
Talin je hlavné mesto Estónska, najsevernejšej z pobaltských krajín. Jeho hranice tvorí Fínsky záliv a Baltské more na severozápade, Lotyšsko na juhu a Rusko na východe. V Estónsku žije 1,3 milióna obyvateľov (Talin má 420 tisíc obyvateľov), z ktorých 69% tvoria Estónci a približne 25% Rusi. Estónsko je od roku 2004 členskou krajinou Európskej únie a od roku 2011 člen eurozóny. Zaujímavosťou je, že až 70% obyvateľov Estónska sa nehlási k žiadnemu náboženstvu a spolu s Českou republikou ide o dve najateistickejšie krajiny EÚ. Vďaka svojej geografickej polohe má mierne teplé letá s max. teplotou 28-30 stupňov a dlhé, chladné zimy, ktoré trvajú až do apríla. Ja som Talin navštívila v júni, čo malo okrem príjemných 20-stupňových teplôt ešte jednu výhodu – najdlhšie dni v roku s denným svetlom do neskorej noci.
LETECKÉ SPOJENIE S POBALTÍM
Najjednoduchší spôsob, ako sa dostať do Talinu je letieť priamou linkou z Viedne, všetky ostatné cesty sú komplikovanejšie a často aj omnoho drahšie (let cez Frankfurt, Mníchov či lotyšskú Rigu). Ceny spiatočných leteniek začínajú pri 120 eurách v letnej sezóne (v zime sú lacnejšie), no ak vám nevyhovujú termíny, náklady na cestu sa môžu vyšplhať aj na niekoľko stoviek eur. Predražené letenky a zlé spojenie sú teda prvým dôvodom, prečo do Pobaltia lietame málo. Pritom let trvá len niečo cez 2 hodiny a krajina, ktorú uvidíte, stojí jednoznačne za to.
Z POSTKOMUNISTICKEJ KRAJINY DIGITÁLNY LÍDER EURÓPY
Počiatky digitalizácie Estónska siahajú do 90.-tych rokov, kedy už prví postsocialistickí politici pochopili výhody a silu digitalizácie a naštartovali procesy, ktoré krajinu nasmerovali do novej, modernej éry. Estónsko začalo masívnym spôsobom elektronizovať svoju verejnú správu, budovať databázy, katastre, digitalizovať školstvo, zdravotníctvo a udeľovať občianske preukazy s elektronickým čipom (tzv. e-ID), a to nielen svojim občanom, ale všetkým, ktorí prejavili záujem: turistom a hlavne zahraničným investorom. Významne sa tým spružnila komunikácia so štátom a v priebehu niekoľkých rokov sa z bývalej krajiny Sovietskeho bloku (Estónsko sa oslobodilo v r. 1991) stal významný, konkurencieschopný štát s atraktívnymi podmienkami na podnikanie a investovanie zahraničného kapitálu.
TALIN - INTELIGENTNÉ MESTO S POZITÍVNYM OHLASOM
V bežnom živote Estónčanov sa digitalizácia prejavuje obrovskou úsporou a zjednodušením procesov a v konečnom dôsledku aj stúpajúcou dôverou občanov v štát: podľa posledných meraní barometra (2022) sú s úrovňou demokracie vo svojej krajine Estónci dvakrát spokojnejší ako Slováci. V priebehu niekoľkých minút cez internet založíte firmu, odvediete štátu dane, prepíšete automobil na inú osobu, zúčastníte sa elektronických volieb, vybavíte stovky ďalších úkonov, kvôli ktorým my ešte stále chodíme do Sociálnej poisťovne, bánk, na políciu, Daňový a desiatky ďalších úradov.
Realitou je aj vzájomné zdieľanie informácií medzi úradmi navzájom, či u nás toľko spomínané digitálne zdravotníctvo, vďaka ktorému sa v prípade potreby zdravotnícky personál okamžite dostane k zdravotným záznamom pacienta, jeho krvnej skupine, diagnózach, predpísaných liekoch a pod. Obrovskou témou je samozrejme zabezpečenie takéhoto obrovského množstva osobných a citlivých dát, ktorému Estónsko venuje náležitú pozornosť.
Aj keď sa v Taline ocitnete len na pár dní, výkonnosť ekonomiky a smart riešenia pocítite aj ako turista. Z letiska sa do centra mesta dostanete električkou, na ktorú si nekupujete klasický lístok, ale QR kód (kúpite aj zo slovenskej obývačky), ktorý validujete na čítačke v mhd. Viac o cenách a kúpe lístkov nájdete pod týmto odkazom https://tallinn.pilet.ee/buy. Inak Talin patrí medzi mestá, ktoré svojim rezidentom poskytujú mestskú dopravu úplne zadarmo, pre turistov však táto výhoda neplatí. Elektronické tabule odchodov, aktuálna pozícia mhd a verejná wifi sieť sú v celom meste samozrejmosťou. Výborne tu funguje aj služba Bolt, ktorá sa, mimochodom, zrodila práve v Estónsku.
ROTTERMANI KVARTIR A TELLISKIVI
Keď už píšem o modernom Taline, prechádzku ním odporúčam začať v štvrti s názvom Rottermani kvartir. Bývalá priemyselná zóna s továrňami na výrobu liehu, pšenice, chleba, soli či cestovín prešla v posledných dvoch desaťročiach výraznou rekonštrukciou, ktorá však budovám zanechala pôvodný esprit a vytvorila tak magickú zmes nového so starým. Bývalé fabriky a technické stavby získali novú tvár a stali sa domovom technologických spoločností, štýlových obchodov, pubov a rezidenčných projektov.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Podobnou obnovou prešla aj ďalšia nanajvýš zaujímavá časť Talinu, štvrť Telliskivi. Pôvodne budovy železničného depa sa zmenili na estónsku mekku umenia a kultúry, kde sa usporadúvajú stovky živých koncertov, umeleckých výstav, workshopov, diskusií a live performance. Telliskivi je naozaj pôsobivé, zájdite sem na pivko, započúvajte sa do live dj-setu pod holým nebom, poprechádzajte sa v komunitnej záhradke, nakuknite do sídla start-upovej scény, kochajte sa street-artom a hlavne, užite si unikátnu atmosféru tohto miesta.
ZACHOVALÉ HISTORICKÉ JADRO TALINU
Dobrým dôvodom pre návštevu Talinu nie sú len moderné hipsterské štvrte pre mladých ale aj citlivo zrekonštruované centrum starého mesta. Napriek geografickej polohe na križovatke západu a východu bola história k tomuto mestu milosrdná a Talin má jedno z najzachovalejších historických centier v Európe, o čom svedčí aj jeho zápis do Zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.
Srdce historického centra tvorí Radničné námestie s okolitými hanzovnými domami z 13. až 16. storočia, úzke dlaždenné uličky a zachovalé hradby s neuveriteľnou dĺžkou 1,6 km. Farebné meštianske domy s čarovnými vnútrodvormi a mohutné hradby s kontrolným vežami dodávaju Talinu osobitý šarm a lákajú na kávičku či posedenie v jednej z mnohých kaviarní a reštaurácií.
Okrem Radničného námestia patria k najväčším turistickým hotspotom katedrály a kostoly, ktoré za zachovali z obdobia nemeckej či ruskej kolonizácie. Medzi tie najznámejšie patrí rusko-ortodoxná Katedrála Alexandra Nevského z 19. storočia, ortodoxný Kostol sv. Nikolaia z 19. storočia či Kostol svätej Márie, dnes sídlo evanjelickej cirkvi v Estónsku.
Na prechádzke centrom Talinu sa určite oplatí zájsť aj do štvrte Kalamaja, ktorá je oproti starému mestu omnoho pokojnejšia a plná krásnych severských stavieb z dreva. V minulosti tu žili rybári a námorníci, dnes je to vychytená rezidenčná štvrť s výhľadmi na more. Nachádza sa tu veľa zelene, viacero novostavieb ale aj krásne zrekonštruovaných starých domov v typickou severskou architektúrou.
1-DŇOVÝ VÝLET DO HELSÍNK
Keď sa už človek ocitne v Taline, bol by hriech neodskočiť si na 1-dňový výlet do susedných Helsínk. Tieto dve metropoly sú totiž od seba vzdialené len 80 km, oddeľujú ich vody Fínskeho zálivu, po ktorých sa pravidelne plavia trajekty troch rôznych spoločností. Ceny lístkov sa líšia v závislosti od dĺžky plavby, najkratšia cesta trvá dve hodiny a spiatočný lístok vás vyjde od 40 EUR vyššie. Lístky si zakúpte pár dni vopred NA TEJTO STRÁNKE, trajekty sú v oboch smeroch dosť vyťažené: Fíni cestujú do Estónska za lacným alkoholom, Estónci a turisti zas na výlet do Helsínk, odkiaľ sa večer vrátia, keďže ubytovanie v Taline je omnoho lacnejšie ako v Helsinkách.
AKO SA POHYBOVAŤ V HELSINKÁCH
Zatiaľ čo centrum Talinu od mora oddeľujú rezidenčné štvrte a rozľahlé prístavné plochy, centrum Helsínk stojí takmer na vode. Zo 715 štvorcových km celkovej plochy mesta leží len niečo vyše jednej tretiny na pevnine, zvyšné územie tvorí more. Pobrežie Helsínk je veľmi členité, tvorí ho niekoľko poloostrovov navzájom poprepájaných sieťou električiek a jednou linkou metra. No jednoznačne najlepší spôsob, ako získať ucelený obraz o meste a jeho prepojení s morom je bicykel. Zohnať ho nie je žiadny problém, v meste funguje služba zdieľaných mestských bicyklov, ktorá je veľmi jednoduchá a až neuveriteľne lacná. Nehovoriac o tom, že bicykel je skvelý prostriedok ako pohodlne, rýchle a ekologicky spoznať veľké mesto originálnym spôsobom.
AKO FUNGUJÚ ZDIEĽANÉ BICYKLE V HELSINKÁCH
Služba zdieľaných mestských bicyklov (bikesharing) v Helsinkách funguje na rovnakom princípe ako bikesharing v iných svetových metropolách. Na stránke https://www.hsl.fi/en/citybikes si zadaním kontaktných údajov vytvorte svoje konto, uveďte PIN kód, ktorým budete odomykať bicykle a systém vám pridelí takzvaný HSL kód, ktorý bude vašim identifikátorom. Po vytvorení konta si vyberte lístok (pass), ktorý najviac vyhovuje vašim možnostiam: 1/ 24-hodinový bikepass za 5 EUR, 2/ týždenný bikepass za 10 EUR alebo 3/ sezónny bikepass za 35 EUR.
Vypožičanie bicykla je veľmi jednoduché: na displeji bicykla najprv zadáte 7-miestny HSL identifikátor, (ktorý vám bol pridelený pri registrácii) a potom 4 miestny PIN kód (určený vami pri zakladaní konta). Na jednu jazdu máte 30 minút, ak bicykel vrátite do tohto limitu, neplatíte už nič navyše. Pri prekročení limitu zaplatíte 1 euro za každých 30 minút. Vrátenie a vypožičanie bicykla prebieha na dokovacích staniciach, ktorých polohu nájdete na mapke v aplikácii HSL app.
BICYKLOM K NAJKRAJŠÍM PAMIATKAM HELSÍNK
V prípade Helsínk je ťažko vymedziť akési centrum mesta, to sa rozprestiera na rozlohe všetkých polostrovov, no tie najznámejšie pamätihodnosti sa nachádzajú v štvrtiach Kruununhaka, Kamppi a Katajanokka. Helsinky majú 560 tisíc obyvateľov, nepôsobia úplne dojmom veľkomesta ale každopádne nie sú malé a pohyb v nich vie ešte celkom skomplikovať členitosť pobrežia, ktoré musíte kopírovať. Toto je 8 najznámejších pamätihodností, ku ktorým sa, samozrejme, bezpečne dostanete po vyznačených cyklochodníkoch:
Katedrála evanjelickej cirkvi (Helsingin tuomiokirkko) – ikonická stavba nazývaná aj Helsinská katedrála. Jej snehovo biela farba a zelené strechy veží ostro kontrastujú s okolitými budovami Senátneho námestia. Vybudovaná je v neoklasicistickom štýle a stojí na vyvýšenom mieste, ku ktorému vedie široké schodište.
Katedrála Uspenski – nádherná pravoslávna katedrála známa aj pod názvom Chrám večného spánku Panny Márie. Stavba z druhej polovice 19. storočia je zároveň najväčšou katedrálou pravoslávnej cirkvi v celej západnej a severnej Európe. Je obľúbeným turistickým cieľom, nachádza sa na pobreží v bezprostrednej blízkosti kotviacich lodí a cyklociest
Old market hall – v tejto krásnej historickej budove z roku 1889 nájdete všetko, čo sa vašim chutiam a oku žiada. Syry, morské plody, vegetariánske i tradičné jedlá, koláče, útulné kaviarničky, viechy a malé reštaurácie s cenami, ktoré si v Helsinkách pýtajú pozornosť: cappuccino za 4 eurá a veľké pivo za 7 sú v tomto drahom meste z kategórie lacnejších
Flying cinema a Helsinki Wheel – pár záberov pedálmi od starej tržnice nájdete tentoraz moderné atrakcie Helsínk, obrovské ruské kolo využívané na vyhliadkové jazdy. Hneď vedľa je však ďalšia zaujímavá atrakcia – Lietajúce kino, v ktorom sa vydáte na zážitkovú poznávaciu cestu Fínska a Helsínk
Parliament house (Eduskuntatalo)– sídlo fínskeho parlamentu postavené v neoklasicistickom a modernistickom štýle
Helsinky Olympic stadium – v roku 1952 sa na tomto štadióne konali Olympijské hry, na ktorých československý bežec Emil Zátopek ohúril celý svet. Je najväčším štadiónom vo Fínsku
Esplanadi Park – park v centrálnej časti Helsínk využívaný na pikniky a kultúrne podujatia. Oplatí sa však pobicyklovať aj v iných parkoch Helsínk – je ich tu veľa, sú plné zelene a v kombinácii s polostrovmi a ostrovčekmi tak budete mať krásny zážitok z mestského bicyklovania
BONUS: CHOĎTE DO SAUNY!
O saunovaní vo Fínsku som už počula toľko, že som si tento zážitok v Helsinkách jednoducho nemohla nechať ujsť. Podmienky boli ideálne, hoci bol jún, severské počasie neostalo svojej povesti nič dlžné: pršalo a vonku bolo 14 stupňov. Na teplotu Baltiku sa ani nepýtajte, ale keby náhodou, mala od 7 do 11 C, uvádzali internety. Vo Fínsku je saunovanie kultúrnou záležitosťou, na celom území Fínska sa nachádza viac sáun ako áut a saunu má v priemere každá druhá, tretia domácnosť. Kto ju nemá, pravidelne navštevuje verejné sauny (2 až 3-krát do týždňa). Sauna je pre Fínov niečo ako pre nás obľúbený podnik, prijímajú sa v nej návštevy (dokonca aj štátne!), stretávajú sa v nej dobrí známi, rodinní príbuzní, preberá sa politika, aktuálne dianie, všedné témy.
Nájsť verejnú saunu v Helsinkách je maličkosť, vyberať si môžete podľa cien, veľkosti, otváracích hodín, polohy a pod. Ja som navštívila nový moderný komplex na pobreží s možnosťou ochladzovania rovno v mori, vravím si, keď už, tak poriadne. Komplex sa volá Löyly, čo vo fínčine znamená para, ktorá sa uvoľní po naliatí vody na rozpálené kamene. Ako sa ukázalo, výber pomenovania bol maximálne trefný: Fíni totiž do sauny vchádzajú s pohárom veľkého piva a tak netrvalo dlho a väčšina z nich bola po krátkom pobyte v nej už celkom slušne, ehm, pod parou 😀
Sauny v Löyly sú len dve (suchá a tzv. smoke sauna) no zato poriadne veľké, v jednej nás tam sedelo aj 40. A zatiaľ čo sa u nás vyžaduje pokoj, ticho, maximálne šepot, vo Fínsku to je naopak, všetci sa nahlas zhovárajú, šťastne sŕkajú z čerstvo načapovaného pivka a vždy, keď vojde niekto nový, niečo sa opýta a celá sauna sa dohodne, že treba pridať: do útrob veľkej pece sa lejú obrovské naberačky vody a vzápätí na chvíľu všetci stíchnu: löyly robí divy a na pár sekúnd umlčí aj tých najukecanejších frajerov.
O saunovaní by sa ešte dalo, ale nateraz stačí. Azda už len, Löyly je od terminálov trajektu vzdialená asi 20 minút bicyklovania, lístok si kupujete vopred na konkrétny čas a za dve hodinky tohto skvelého kultúrneho zážitku zaplatíte 21 EUR. Na mojej upršanej fotke to veľmi nie je vidieť, ale inak je to nádherná drevená stavba s veľkou terasou, krásnym interiérom, reštauráciou, krbom a skvelou atmosférou, presvedčte sa klikom na web Löyly. Vrele odporúčam, nemalo to chybu!
K TALINU A HESLINKÁM NA ZÁVER
Ak hľadáte tip na neokukané destinácie s miernymi letnými teplotami, živými, modernými mestami s úžasnou architektúrou a možnosťami výletov do úchvatnej prírody, dvojica Talin a Helsinky sú na to ako stvorené. Estónsko ako svetový digitálny líder a Fínsko ako krajina s najšťastnejšími ľuďmi na svete ponúkajú vynikajúce možnosti na aktívny oddych a poznávanie nového. Návštevu týchto miest vrele odporúčam, sú krásne a hlboko inšpiratívne.
Keď sa vám článok páčil alebo sa chcete na čokoľvek opýtať, budem veľmi vďačná za jeho komentovanie v poli nižšie. Vďaka vášmu komentáru článok ľahšie nájdu aj iní ľudia zaujímajúci sa o Talin či Helsinky cez vyhľadávač Google. Ďakujem
4 komentáre
Paris
Príjemné cestopisné čítanie a cenné informácie a rady.
Tamara
Ďakujem Paris, tak už len naplánovať cestu a vyraziť 😀 Tamara
Natália
Môžem sa spýtať či sú v saunach povinne plavky alebo tam ľudia chodia bežne na ostro ako u nás, neviem to nikde nájsť a plánujeme návštevu v decembri 😊 ďakujem za odpoveď
Tamara
Pozdravujem, ďakujem za otázku, z mojej skúsenosti je to tak, že v mestách, napr. v Helsinkách veľa ľudí v saune plavky malo, ak by ste šli do saany niekde na vidieku, zvyknú chodiť bez plaviek. Povinné však plavky nie sú nikde v saune, je to na vás, či ich pod plachtou máte alebo nie. Mňa osobne to dosť prekvapilo, u nás sme na plavky v saune dosť alergickí, tam ich naozaj na sebe malo veľa ľudí, ale vraj je to tak len v mestách…