Cyklotrasa Waldviertelbahn a Granittrail – keď je bicyklovanie zážitkom
Cyklistika je sama o sebe krásna, no ak ju spojíte ešte s iným typom zážitku, vznikne z toho nezabudnuteľná vec. Mám na mysli cyklotrasy vedúce po stopách vodných mlynov, alebo významných osobností či historických udalostí. K bicyklovaniu sa vtedy totiž pripája aj radosť z objavovania a učenia sa niečoho nového, ktoré pocit príjemna ešte znásobia. Rovnako to cítim pri cyklotrasách po stopách bývalých železníc, na ktorých často jazdia, alebo sú aspoň pristavené, nostalgické zážitkové vláčiky. Vlani som takto prešla trasu istrijského vlaku Porečanka, či trasu po železničnom násype v talianskych Dolomitoch, tento rok som objavila čarokrásnu cyklocestu po bývalej Ybbstalskej železnici a nedávno som sa vrátila z čarovnej trasy pozdĺž Waldviertelskej železnice. Cyklotrasa Waldviertelbahn a na ňu naväzujúca Granittrail sú spojením zážitkovej cyklistiky a úžasnej prírody. Nechajte sa inšpirovať a vyberte sa do Waldviertel.
ČO JE WALDVIERTELBAHN A KDE JU NÁJDETE
Waldviertelbahn je úzkorozchodná železnica v regióne Waldviertel na severozápade Rakúska v spolkovej krajine Dolné Rakúsko. Waldviertelská železnica začína v meste Gmünd na rakúsko-českom pohraničí a má dve trasy, tzv. severnú a južnú vetvu. Severná vetva je dlhá 25 km a prepája mestá Gmünd a Litschau, južná vetva má 43 km a prepája Gmünd s obcou Gross Gerungs. História Waldviertelskej železnice siaha až do rokov 1900 a 1903, kedy boli obe linky spustené na osobnú prepravu. Prvé existenčné problémy prišli v roku 1986, kedy kvôli nerentabilite zrušili najprv severnú trať a v roku 2001 aj južnú. Prevádzkovatelia trate však vo Waldviertelbahn videli turistický potenciál a dnes sa železnička využíva na nostalgické jazdy obľúbenými zážitkovými vláčikmi. Tie sú poháňané buď nostalgickou dieslovou alebo parnou lokomotívou, inokedy zas na trati jazdí zlatá motorová súprava. Harmonogram jázd si pozrite TU.
Zážitok navyše okrem jazdy samotnej je aj prostredie, ktorým Waldviertelbahn prechádza. Severná aj južná trasa totiž pretínajú región Waldviertel známy rozsiahlymi lesmi, ktoré sú súčasťou chránených národných parkov. Lesy vo Waldviertel sú pôvodné a veľmi zachovalé, čo pôsobí veľmi idylicky a až rozprávkovo pekne. Waldviertel je naozaj čarovný, tichý a pokojný kút, kde sa hustý les strieda s pokojnými močiarmi, miernymi kopcami, dolinami a potokmi s brehmi obrastenými hustým machom. A teraz si predstavte, že cez toto prírodné divadlo vedie romantická úzkorozchodná železnička a popri nej sa vinie raz úplne blizko, inokedy kúsok ďalej viacero ľahších aj náročnejších cyklotrás. Máte chuť sa tam rovno vybrať? To nebude problém, nasadnite na prvý vlak do Viedne, tam prestúpte na ďalší do mesta Gmünd a o 3 hodiny na to môžete stáť na jednej z nich.
cyklotrasa WAldviertelBAHN - SEVERNÁ VETVA GMÜND - LITSCHAU
Prvá cyklotrasa, ktorú vám odporúčam vo Waldviertel navštíviť je trasa kopírujúca severnú vetvu železnice Waldviertelbahn. Ide o veľmi peknú trasu cez mierne kopcovitý terén so začiatkom v meste Gmünd a pokračovaním cez prírodnú rezerváciu Blockheide, v ktorej sa nachádza viacero náučných chodníkov a mnoho prírodných zaujímavostí. Táto trasa je zároveň aj 1. etapou Cesty železnej opony (Iron Curtain Trail), ktorá na území Rakúska začína práve v meste Gmünd a pokračuje cez sever krajiny a české pohraničie ďalej na Slovensko (dohromady vedie až cez 20 štátov). Cyklotrasa popri severnej vetve Waldviertelbahn je teda súčasťou inej, dlhšej a významnejšej cyklotrasy a nemá svoje vlastné značenie, preto keď po nej pôjdete, sledujte značky Iron Curtain Trail. Alebo si stiahnite GPS z mojej STRAVY, nájdete ho TU.
Cyklotrasa Waldviertelbahn medzi mestami Gmünd a Litschau, mimochodom najsevernejším mestom Rakúska, celkovo meria 26 km a na jej prejdenie (a návrat) vám bohato vystačí polovica dňa. Trasa striedavo vedie po šotolíne, lesných a asfaltových cestách a najlepšie ju zdoláte na horskom alebo gravelovom bicykli. Viacero úsekov vedie po cestách spoločných s autami, sú to však vedľajšie cesty s malou frekvenciou dopravy. Čo sa týka náročnosti, trasa má veľmi mierny sklon a je vhodná aj pre rodiny s deťmi. A čo sa na nej oplatí vidieť? Určite prírodné jazero a vyhliadkovú vežu v parku Blockheide, múzeum sklenených skulptúr v obci Neunagelberg a hrad v meste Litschau. Na záver sa okúpte v jazere Herrensee a potom už nastúpte na Waldviertelbahn, ktorá vás aj s bicyklom pohodlne odvezie späť do mesta Gmünd. Lístky sa dajú kúpiť aj vo vlaku, no radšej si ich rezervujte vopred ONLINE. Túto cyklotrasu som spracovala aj ako krátke videjko, pozrite si ho tu:
cyklotrasa WAldviertelBAHN - JUŽNÁ VETVA GMÜND - GROSS GERUNGS
Južná vetva cyklotrasy popri Waldviertelskej železnici je dlhšia a aj náročnejšia ako severná vetva, no aj tu platí, že s bicyklom prispôsobeným na exponovanejší terén ju zvládnete bez väčších problémov. Na južný úsek znova vyrazte z mesta Gmünd a tentoraz nasledujte značenie Waldviertelradweg, prípadne Granittrail. Táto trasa končí v obci Gross Gerungs, dohromady má 49 km a okrem skutočne krásnych prírodných zákutí vás prevedie mestom piva Weitra a veľmi pekným úsekom popri železničke medzi dedinkami St. Martin a Langschlag. Najväčším lákadlom južnej vetvy je však príroda, zmiešané lesy tu vystriedajú ihličnany, kopčeky naberajú na strmosti a všade vládne ticho a pokoj. Ak si po náročných pracovných dňoch chcete oddýchnuť, toto je to správne miesto. Trasa končí v obci Gross Gerungs, kde opäť môžete nastúpiť na Waldviertelskú železnicu a odviezť sa späť do mesta Gmünd. Alebo môžete región Waldviertel spoznávať ďalej po trase Granittrail, teda tzv. Žulovej cyklotrase.
GRANITTRAIL - po stopách žulových balvanov
Na južnú vetvu cyklotrasy Waldviertelbahn totiž prirodzene naväzuje ďalšia pôsobivá cyklotrasa s názvom Granittrail (v preklade Žulová trasa). Aj v tomto prípade je pomenovanie trasy výstižné – po celej jej dĺžke totiž uvidíte voľne pohodené balvany, raz osamotené, inokedy na veľkej hŕbe hneď vedľa cyklotrasy. Na prejdenie celej Granittrail si vyhraďte približne 2 dni, trasa je totiž dlhá 153 km a hlavne je náročnejšia, prekonáte na nej viac než 3000 výškových metrov v často lesnom teréne. Oficiálne je rozdelená do 3 etáp nasledovne:
1. etapa: Gmünd – Gross Gerungs, je to vlastne južná vetva cyklotrasy Waldviertelbahn, má dĺžku 58 km a prevýšenie 850 výškových metrov
2. etapa: Gross Gerungs – Bärnkopf, dĺžka 46 km, prevýšenie 1262 m, stredne náročná až náročná etapa, ktorú najlepšie zvládnete MTB bicyklom
3. etapa: Bärnkopf – Persenbeug, dĺžka 46 km, 638 výškových metrov, stredne náročná
Ak teda prejdete južnú vetvu cyklotrasy Waldviertelbahn z Gmündu do Gross Gerungs, prešli ste zároveň aj 1. etapu cyklotrasy Granittrail a plynule teda môžete pokračovať ďalej. Do konca 2. etapy to však naraz bolo už priveľa, preto som si Granittrail rozložila nasledovne: 1. deň Gmünd – Arbesbach, link na STRAVU a 2. deň Arbesbach – Persenbeug, link na STRAVU. Cieľ cyklotrasy Granitrail, mestečko Persenbeug leží už pri Dunaji a je len 4 km vzdialené od mesta Ybbs, odkiaľ chodia vlaky do Viedne. Čiže v rámci 2 dní som prešla celú Granittrail a stihla sa vlakom vrátiť domov na Slovensko.
ČO VÁS ČAKÁ NA GRANITTRAIL
Celkovo je Granittrail náročnejšia trasa, na ktorú si určite vezmite MTB-bicykel. Ja som ju prešla gravelom, čo ma však stálo 2 defekty (sic!) a na niektorých miestach som musela bicykel tlačiť. Trasa totiž vedie síce čarokrásnym, ale exponovanejším terénom, pôjdete lesnými a skalnatými cestami, chodníkmi s koreňmi, okrajmi lúk aj asfaltovými cestami. 2. etapa je v rámci celej 153 km trasy najnáročnejšia, na 46 km prekonáte 1262 výskových metrov a na týchto miestach je trasa značená čiernou (ostatné etapy sú červené). Značenie je dobré, no určite odporúčam stiahnuť si aj GPS, link na STRAVU som uviedla vyššie, občas som sa vyskytla na miestach, kde som nevedela, kam ďalej. A aj pre túto trasu platí – hoci je príroda, cez ktorú vedie naozaj veľmi pekná, ľudí a cyklistov tu stretnete len sporadicky. Samozrejme, že takmer výlučne na e-bikoch 🙂
Z mesta Gross Gerungs trasa vedie smer Arbesbach, Altmelon, Bärnkopf, Yspertal a Persenbeug. A aj tu budú hrať prím lesy, ktoré so stúpajúcou nadmorskou výškou prejdú zo zmiešaných do nádherných jedľovo-smrekových. Oproti cyklotrase Waldviertalbahn pribudne ešte viac úsekov s výlučne prírodným povrchom, jazdu na bicykli vám tu „oživia“ korene stromov, kamene či úzke lesné chodníčky, preto je istá technická zručnosť, kondícia a aj dobré brzdy nevyhnutnosťou. Predovšetkým v posledných fázach tejto 153 km trasy vás totiž čaká niekoľko dlhých downhillov, ktoré najlepšie zvládnete odpruženým MTB-bicyklom. Celkovo však Granittrail hodnotím ako vynikajúcu a skutočne krásnu cyklotrasu, ktorá uspokojí aj tých náročnejších cyklistov.
DOBRÉ TIPY NA ZÁVER
- Prejdenie cyklotrasy Waldviertelbahn a Granittrail mi trvalo aj vrátane cesty vlakom tam a späť 3 dni. Ak ich chcete absolvovať tak, ako som popísala, ideálny je na to predĺžený víkend. Ak na Waldviertel máte iba 2 dni, vyberte si jednu z popísaných cyklotrás a užite si ju so všetkým pekným, čo ponúka.
- Čas odchodu Waldviertelskej železničky si naplánujte vopred, vláčiky nechodia príliš často. Do vláčika vám vezmú aj bicykel, lístok za ňho neplatíte, ale pri objednávaní zaškrtnite, že ho budete mať, aby sa vám ušlo miesto preň.
- V Dolnom Rakúsku je viacero zážitkových železníc, mojim ďalším tipom je napríklad Schneebergbahn, pozrite si moju reportáž o nej TU.
- Ak by ste Dolné Rakúsko chceli navštíviť viackrát, oplatí sa Niederösterreich-CARD, (obdoba nášho Gopassu), s ktorou máte napríklad cesty zážitkovými vlakmi zadarmo a je tam veľa iných skvelých zliav na ubytovania, reštaurácie, atrakcie rôzneho druhu.
- Môj tip na ubytovanie v Gmünde pozrite TU (majú výbornú kuchyňu) a v Arbesbachu TU.
- Síce je to samozrejmosť, ale na opísané trasy si nezabudnite vziať náhradnú dušu a potrebnú cyklovýbavu. Počas víkendov sú všetky cykloshopy zatvorené a moje 2 defekty mi celkom pekne „dali zabrať“. Virtuálne ďakujem všetkým nápomocným rakúskym cyklistom 😀
- Po trase budete míňať mnoho dedín a mestečiek, no hlavne na Granittrail sú dlhé úseky bez možnosti občerstvenia, majte so sebou malé zásoby energie, v tých kopcoch ju budete potrebovať.
- Ak sa na opísané cyklotrasy vyberiete, hlavne si ich užite! A dávajte na seba pozor, dlhé zjazdy lákajú na rýchlosť, držte eufóriu na uzde 😀
Článok vznikol na základe pozvania Niederösterreich-Werbung.
4 komentáre
Mirka
Ahoj Tamara, veľmi krásne napisane a som nadšená, že som objavila túto stránku. Veľmi sa teším keď presvedčím rodinku že si pôjdeme obicyklovat niečo do AT, pre mna skoro neznáma krajina ale spojenie bicykla a valčíkov je skutočne lákavá predstava aj vdaka Tvojmu podaniu. Teším sa ako tento web lepsie prelúskam.
Tamara
Ahoj Mirka, veľmi pekne ďakujem za tvoje milé slová a áno, Rakúsko je skutočne krásna krajina ako stvorená na cyklistiku – či už náročnejšiu po horách alebo po rovinkách okolo jazier, viníc…na mojom blogu mám už viacero článkov o tipoch na krásne cyklotrasy v Rakúsku, pokojne prelúskaj a pýtaj sa, čo budeš potrebovať. 🙂 Srdečne, Tamara
Laco
Ahoj Tamara, perfektny popis trasy. Ake boli ubytovacie moznosti po trase? Tiez kde v lese chaty ale tiez gastroservis? No a pre nas zo stred.Slovenska žiadne medvede po trase, predpokladam,lebo rakušani a nemci to medvedom nedaruju sa len tak poflakovat po hore.pozdravujen Laco
Tamara
Pozdravujem Laco, vdaka za komentár aj pochvalu 🙂 Začnem od konca, nienie, medvede nejakým zvláštnym zázrakom v Rakúsku nie sú, ako píšeš, domáci si to postrážili 🙂 Čo sa týka ubytovania po trase – tie nájdeš vo všetkých väčších mestečkách, cez ktoré pôjdeš, nejdem ich tu menovať, lebo predsa len, na 153 km je toho viac. Ale na bookingu nájdeš podľa želania. A reštiky – rovnako, mestečká plus objavia sa aj cyklobufety a čo som nespomenula v článku, natrafila som aj na samoobslužnú chalúpku, kde bola plná chladnička pív, minerálok, limonád. Strašne ma to vtedy potešilo, lebo už nebolo dlho nič 😀 je tam vyvesený aj cenník a každý prispeje do pokladničky. Čiže hladný a smädný neostaneš, už sa len vybrať! 🙂