Cestovanie,  Mestské bicyklovanie

Paríž bicyklom a behom

Na svete sú miesta, ktoré stačí vidieť raz. A potom sú miesta, na ktoré sa vraciame opakovane, chceme ich zažiť nanovo a zakaždým trochu inak. Tie miesta priťahujú jedinečným espritom a originálnou, nenapodobniteľnou atmosférou. Pre mnohých je takýmto miestom Paríž, mesto palácov, múzeí, galérií, svetových umeleckých exponátov, majstrovkých katedrál, štýlových kaviarní a neskonalého šarmu. Pre ďalších je Paríž aj dejiskom finále prestížnych cyklistických pretekov Tour de France, alebo jedného z najkrajších maratónov sveta. Aké je spoznávať Paríž na bicykli? A ako sa behá medzi jeho najznámejšími pamiatkami? Prečítajte si článok o objavovaní Paríža zdieľaným bicyklom a bežeckými topánkami.

behomsvetom.sk_kaviareň v Latinskej štvrti v Paríži
Latinská štvrť v Paríži

Služba bikesharing

Zdieľanie bicyklov (bikesharing) je služba, ktorú netreba nejako špeciálne predstavovať. V posledných rokoch sa s ňou stretávame už aj na Slovensku, hoci v porovnaní s väčšinou európskych miest s niekoľkoročným omeškaním. Pritom pozitíva bikesharingu v mestách sú nepopierateľné: ide o 100 % ekologický, lacný a pritom rýchly spôsob presunu v rámci mesta a poskytuje vskutku originálny zážitok. Zo sedla bicykla si totiž mesto užijete z inej perspektívy. O to viac, ak sa bicyklujete v metropole, akou je Paríž.

Paríž bicyklom a behom_bicyklom pri Víťaznom oblúku
Na bicykli pri Víťaznom oblúku

Zdieľané bicykle v Paríži

Paríž sa v celosvetovom meradle považuje za pioniera v oblasti bikesharingu, službu zdieľania bicyklov zaviedol už v roku 2007. Prevádzkovateľom je spoločnosť Vélib Métropole, ktorá do ulíc Paríža rozmiestnila až 20 000 bicyklov. Bicykle sú trochu ťažšie ale jazdí sa na nich celkom pohodlne. Dá sa na nich nastaviť výška sedla, majú blatníky, košík umiestnený vpredu, stojan a na riadidlách možnosť prehadzovania rýchlosti. 

 

Vyberať si možno z dvoch typov bicyklov, klasické mechanické sú zelenej farby, elektrické sú modré. Požičanie a vrátenie bicykla prebieha na dokovacích staniciach nachádzajúcich sa na viditeľnom mieste v blízkosti ciest. V meste je až 1400 takýchto staníc, ich rozloženie je rovnomerné (približne každých 300 m) a nájdete ich v blízkosti každého strategického miesta, či už pri najdôležitejších pamiatkach, úradoch, metre, školách, múzeách, parkoch, kostoloch…

Paríž bicyklom a behom_dokovacia stanica so zdieľanými bicyklami
Dokovacia stanica so zdieľanými bicyklami

Ako si vypožičať zdieľaný bicykel

Vypožičanie zdieľaného bicykla nie je zložité, ak ste si už nejaký požičiavali v iných mestách, princíp je podobný aj v Paríži. Ako turista si môžete zakúpiť jednu jazdu elektrickým alebo mechanickým bicyklom, v tom prípade máte k dispozícii 45 minút jazdy, za ktoré zaplatíte 3. Oveľa praktickejšia a výhodnejšia je však možnosť zakúpenia si 24-hodinového lístku, za ktorý záplatíte v prípade mechanického bicykla 5€ a v prípade elektrického 10 .

 

Ak si zapožičiate mechanický bicykel, treba myslieť na to, že jazda zdarma je do 30 minút. Ak do 30 minút od zapožičania nevrátite bicykel späť do dokovacej stanice (ktorejkoľvek v Paríži), platíte navyše 1 euro za každú načatú polhodinku. Celodňové bicyklovanie v Paríži vás teda bude stáť 5 (poplatok za 24-hodinový pass) + možný poplatok navyše, ak vypožičaný bicykel nestihnete vrátiť do polhodinky od jeho vypožičania. 

Paríž bicyklom a behom_zdieľaný bicykel v Paríži
Monitor bicykla ukazuje počet minút od vypožičania a počet prejdených kilometrov

Aktivácia konta na vypožičanie bicyklov

Pred samotným vypožičaním bicykla je potrebné aktivovať si konto, na ktoré si bicykel budete požičiavať. Aktiváciu môžete urobiť vopred na oficiálnej stránke spoločnosti Vélib alebo pomocou terminálu priamo na dokovacej stanici. Aktiváciu robíte len raz, do systému zadáte vaše kontaktné údaje, odsúhlasíte obchodné podmienky, následne vám systém pričlení 8-miestny jedinečný kód, ktorý slúži ako váš identifikátor. Posledným dôležitým údajom je PIN pozostávajúci zo 4 čísel, ktoré si zadávate vy, nepriraďuje vám ich systém automaticky. Identifikátor a PIN-kód sú údaje, ktoré budete zadávať pri každom vypožičaní bicykla, vytlačený lístok si preto starostlivo uchovajte.

Vrátenie bicykla do dokovacej stanice je veľmi jednoduché, dávajte si pozor, aby bicykel zapadol do stojana, to je všetko. Ak sa na obrazovke zobrazí X, vrátenie neprebehlo úspešne, pravdepodobne ste ho zle umiestnili do stojanu, skúste to preto znova. Od bicykla odídťe až po uistení sa, že ste ho vrátili správne, inak ho systém bude evidovať ako stále vypožičaný.

Spoznaj Paríž bicyklom

Paríž je na presun bicyklom ako stvorený, väčšina všetkých významných pamiatok sa nachádza v jeho centrálnej časti po oboch brehoch Seiny na takmer absolútnej rovine. Väčšie stúpanie vás čaká len pri návšteve baziliky Sacré Coeur v štvrti Montmartre, no nedajte sa odradiť, tento nádherný chrám vybudovaný v románsko-byzantskom štýle určite stojí za návštevu. 

 

V jeho bezprostrednej blízkosti sa nachádza známe námestie Place du Tertre, kde vám šikovní pouliční maliari urobia originálnu parížsku karikatúru. V Montmartre, len pár ulíc ďalej nájdete aj slávny kabaret Moulin-Rouge a štvrť Pigalle, epicentrum nočného života s vychýrenými barmi, reštauráciami, kaviarničkami, vintage-obchodíkmi s jedinečnou parížskou atmosférou.  

behomsvetom.sk_Bazilika Sacré-Coeur v štvrti Montmartre
Bazilika Sacré-Coeur v štvrti Montmartre
behomsvetom.sk_Pouliční umelci na Place du Tertre
Pouliční umelci na Place du Tertre

Vhodná na potulky bicyklom je aj Latinská štvrť nachádzajúca sa na ľavom brehu Seiny. Hlavnou tepnou štvrte je bulvár Saint Germain lemovaný množstvom galérií, obchodíkov so starožitnosťami, kníhkupectiev, módnych butikov a samozrejme slávnych kaviarní, kde sa kedysi schádzali všetci významní parížski intelektuáli a spisovatelia (Cafe de Flore a moho ďalších).

 

Po prebicyklovaní bulváru si to namierte k slávnej univerzite Sorbonne, pokračujte k miestu posledného odpočinku významných osobností Paríža ako Voltaire, Victor Hugo, Antoine de Saint-Exupéry, manželia Curieovci – k majestátnemu Pantheónu, vojdite do pôsobivého kostola Saint Étienne du Mont. Odtiaľ sa niektorou z malebných uličiek spustite do Luxemburských záhrad, rozľahlého verejného parku v klasickom štýle nazývaného aj pľúca Paríža. 

Paríž bicyklom a behom_Place du Panthéon
Bicyklom na Place du Panthéon
Paríž bicyklom a behom_Pantheón v Paríži
Pantheón, miesto posledného odpočinku významných osobností Paríža
behomsvetom.sk_Slimáky v bylinkovom masle
Slimáky sú ľahké chudé mäsko, netreba sa báť, chutia výborne
behomsvetom.sk_Kostol Saint Etienne du Mont
Kostol Saint Étienne du Mont

Značenie cyklociest v Paríži je na dobrej úrovni, k všetkým turistickým cieľom vedú cyklochodníky, ktoré sú však nie vždy oddelené od ciest pre autá a autobusy. No aj na spoločných cestách majú cyklisti dostatočný priestor na pohodlnú a bezpečnú jazdu. A na ceste sa ako cyklista nebudete nikdy cítiť osamelý, v Paríži sa bicykluje naozaj dosť, turisti i domáci, študenti i úradníci, ľudia v mladom i staršom veku. 

Bicyklovanie v Paríži je zážitkom, napriek tomu, že ide o 2-miliónové mesto, môžem povedať, že som sa ako cyklistka na jeho cestách cítila bezpečne. Parížski vodiči sú ohľaduplní a pokiaľ dodržiavate všetky pravidlá a nesprávate sa agresívne, rešpektujete červenú a obiehate zodpovedne, bicyklovania v Paríži sa nemusíte báť 🙂

Objav Paríž behom

Najobľúbenejším miestom pre beh v rámci mesta je štandardne beh po hrádzi alebo chodníku lemujúcim rieku. Presne tak to je aj v Paríži, mesto vystavalo na pravom brehu Seiny širokú cestu, ktorá slúži bežcom, cyklistom, korčuliarom, ľuďom na skejtoch či kolobežkách. Autá na cestu prístup nemajú, aby zbytočne nedochádzalo ku kolíziám. Povrch chodníka tvorí klasický asfalt, žiaľ, šetrnejšia forma pre kolená a kĺby tam nie je. No absolútnou pridanou hodnotou je prostredie, ktorým vás chodník prevedie. Po obidvoch stranách Seiny míňate najvýznamnejšie historické pamiatky Paríža, ak si chcete niektorú pozrieť zbližšia, stačí vybehnúť chodníkom od rieky a ste na mieste. 

Paríž bicyklom a behom_Notre Dame
Notre Dame alebo Chrám matky Božej v Paríži

Môj beh Parížom som začala pri známom múzeu moderného umenia, pri Centre Georges Pompidou. Odtiaľ som popri krásnom neorenesančom paláci Hôtel de Ville zišla k Seine a pokračovala bežeckým chodníkom po most Pont d’Arcole, ktorým som prešla na ľavý breh rieky a priblížila sa k bazilike Notre Dame. Chodník na ľavej strane Seiny sa na niektorých miestach stráca, preto som sa vrátila na pravú stranu a bežala ďalej po prúde rieky. Míňala som bývalé sídlo francúzskych kráľov a dnes jedno z najväčších múzeí sveta Louvre, následne múzeum umenia Petit Palais a blížila sa k Eiffelovej veži. K nej som sa dostala po moste Pont de l’Alma a cez záhradu Múzea de Branly zasväteného mimoeurópskemu umeniu. 

 

K Eiffelovej veži som prišla z južnej strany, prebehla som cez Marsove polia (Champ de Mars) a namierila k výstavnému palácu Palais du Trocadéro, odkiaľ je krásny výhľad na Eiffelovku a parčíky okolo. Z Trocadéra som sa dostala na Avenue Victor Hugo vedúcu priamo k Víťaznému oblúku (Arc de Tromphe). Z Víťazného oblúku som si vychutnala beh na Avenue des Champs Élysées, minula sídlo francúzskeho prezidenta Elyzejský palác a beh ukončila pri obelisku na najväčšom námestí Paríža Place de la Concorde

Paríž bicyklom a behom_Trasa môjho behu v Paríži
Trasa môjho behu v Paríži

Trasa merala 14 km a previedla ma väčšinou najvýznamnejších pamiatok v Paríži. Prevýšenie trasy bolo minimálne, mierny kopec sa nachádza len v úseku od Eiffelovej veže po Trocadéro a potom smerom na Víťazný oblúk. No stúpanie je mierne a vzápätí ho vystrieda klesanie v smere od Víťazného oblúku na Elyzejské polia.

behomsvetom.sk_Centre Georges Pompidou
Centre Georges Pompidou vzbudzuje pozornosť už svojim avantgardným zovňajškom, priznanými rúrami rôznych farieb a odhalenou oceľovou konštrukciou
Paríž bicyklom a behom_bežecký chodník popri Seine
Chodník popri Seine je obľúbeným miestom pre bežcov

Beh v Paríži má medzi mojimi bežeckými zážitkami špeciálne miesto. Prvýkrát som si ho skúsila pred 10 rokmi pri mojej prvej návšteve Paríža, v čase, keď som s behom ešte len začínala. No na ten moment eufórie sa nedá zabudnúť, bolo slnečno, na brehu Seiny posedávalo veľmi veľa ľudí, všetci sme sa tešili z horúceho septembrového dňa. No ja špeciálne, dávať parížske monumenty behom bolo pre mňa veľmi silným zážitkom. Prostredníctvom bežeckých topánok som zrazu pocítila úžasnú slobodu, pamiatky som videla najprv z diaľky, potom som sa k nim priblížila,  obehla ich dookola, videla ich z rôznych uhlov a vnímala ich inak, ako keby som len vystúpila z metra a podišla priamo k nim. Akoby bol beh viac o priestore, dávame si do súvisu polohu stavieb k miestam, odkiaľ ideme a kam ešte smerujeme. Skúste to, možno to budete cítiť rovnako 🙂

Paríž bicyklom a behom_Eiffelova veža
Eiffelova veža, symbol Paríža, dosahuje výšku 324 m

Paríž je mesto s nevyčerpateľnými možnosťami. Treba ho ochutnať, precítiť všetkými zmyslami. Určite treba vidieť Monu Lízu v Louvri, gotickú výzdobu Notre Dame, výhľady z Eiffelovky či mrakodrapu Montparnasse, no do svojho itineráru zaraďte aj obyčajné stratenie sa. Či už na bicykli, peši alebo behom, odložte mapu a len tak choďte a objavujte, v Paríži je naozaj čo. 

Ekologická záťaž môjho letu do Paríža

Keďže lietanie spôsobuje značnú uhlíkovú stopu, rozhodla som sa emisie spôsobené mojimi letmi kompenzovať vyzbieraním rovnakého množstva odpadkov z prírody vo svojom okolí. Na výpočet emisií používam nástroj Atmosfair, viac o metóde výpočtu uhlíkovej stopy píšem na stránke O blogu v časti o ekologickej zodpovednosti. Let do Paríža spôsobil 383 kg emisií CO₂ na osobu, ktoré som tentokrát „odčinila“ vyčistením nepeknej skládky niekoľko metrov od rušnej zastávky mhd na frekventovanej Bajkalskej ulici v Bratislave. 

Zber odpadkov na Bajkalskej ulici v Bratislave
Zber odpadkov na Bajkalskej ulici v Bratislave

Páčil sa vám tento článok, máte nejaké doplňujúce otázky, info, ktoré by mohlo zaujímať aj ostatných? Neváhajte zanechať komentár v políčku nižšie, poteším sa! 🙂

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.