Sardínia na bicykli: tipy na trasy, cyklopožičovne a pláže
Sardínia nepatrí k tradičným cyklistickým destináciám ako Malorka či Tenerife, dokonca som vlastne vo svojom okolí doposiaľ nepočula o nikom, kto by sa ju rozhodol prebádať na bicykli. Námatkovo som skúsila vyhľadať cyklopožičovne, čuduj sa svete, našla som ich veľa, ponuka aj ceny boli fajn. Pozrela som letenky, predsezónna cena bola skvelá a dokonca priamo z Bratislavy! Ešte rýchly check zaujímavostí, ktoré na tomto talianskom ostrove vidieť – desiatky famóznych pláží s bielym pieskom a krištáľovo čistou vodou mi zvýšili tep. Vedela som, čo mám robiť: pozrieť do pracovného kalendára, vypísať si voľno, booknuť letenky a začať sa tešiť na ďalšie cyklistické dobrodružstvo! Prejsť takmer polovicu Sardínie sama na bicykli znamenalo istú dávku risku, odvahy a aj dobrého plánovania. Prečítajte si, aká je Sardínia na bicykli!
Na SARDÍNIU PRIAMYM LETOM Z BRATISLAVY
Dostať sa na Sardíniu je vskutku jednoduché: Bratislava má s ňou totiž priame spojenie, lety prevádzkuje Ryanair, ktorý lieta do druhého najväčšieho mesta Alghero na severe ostrova. Let trvá necelé 2 hodiny a letenky sú naozaj lacné, mimo leta ich pokojne zoženiete za 30-80 EUR. Pričom letieť na Sardíniu mimo letnej sezóny obnáša množstvo benefitov: lepšie ceny za ubytovanie aj stravu, žiadne rezervácie či platenie za vstup na pláže, na ktorých to je v júli a auguste povinné, menej turistov a príjemné teploty do 27°C. Sardínia je ideálna destinácia na jarnú, ak si potrpíte na vyhriate more tak jesennú dovolenku. Jej návštevu v lete by som odporúčala najmenej, minimálne v prípade, keď na ňu vycestujete s podobným zámerom, ako ja: prebicyklovať, čo sa dá, zájsť trochu do vnútrozemia a hlavne, okúpať sa aspoň na niektorých z top pláží, ktoré ponúka.
SARDÍNIA NA BICYKLI - NAJLEPŠIE GRAVELOM
Pri čítaní recenzií na pláže Sardínie sa opakovalo upozornenie, že k nim často vedie náročný kamenistý terén. To mi vnuklo myšlienku nepožičať si cesťák, ktorý je síce ľahučký a rýchly, ale skúsiť to s gravelom, ktorý je síce o čosi ťažší, no zato všestranne spoľahlivý s možnosťou uchytenia podsedlovky, ktorá je na dlhších cyklovýletoch skvelým pomocníkom. Moje intuitívne rozhodnutie pre gravel hodnotím ako výhru v lotérii, jednak kvôli zmieneným zhoršeným prístupom k plážam ale predovšetkým kvôli pokrivkávajúcej kvalite asfaltu na cestách. Prekvapivé zistenie, ale Sardínia má cesty ako ementál, jednej diere sa vyhneš, do druhej vbehneš, úsek opravenej cesty ťa na chvíľu uchlácholí a nechá zabudnúť, aby ti to potom znova a drsne pripomenul. Aby sme si rozumeli, časté výmole nie sú niečo, čo vás má od bicyklovania na Sardínii odradiť, len s nimi jednoducho treba rátať. Ako s tým, že Sardínia je gravel 🙂
CYKLOPOŽIČOVNE A CENY BICYKLOV
Jedna z nezodpovedaných otázok, s ktorou som odchádzala na Sardíniu sa týkala kvality cyklopožičovní, a vôbec, či tento segment turistického ruchu na tomto ostrove funguje a ako je populárny. Je pravda, že v porovnaní s Malorkou alebo Tenerife je cyklopožičovní a cyklistov na cestách Sardínie menej, no stretnete ich, buď ako celé organizované skupiny alebo jednotlivcov. Cyklopožičovne netreba nijako špeciálne hľadať, v každom väčšom meste som ich videla hneď niekoľko, rovnako ako reklám a pútačov, ktoré na ne lákali. Čo sa týka ponuky bicyklov, tá je široká, od horských cez gravelové, cestné, e-biky až po švorkolky, no ceny boli, v porovnaní s Tenerife, kde som bicyklovala naposledy, o čosi vyššie. Za obyčajný gravel (hliníkový rám, žiadna zvučná značka) som za 4 dni zaplatila 160 EUR, na Tenerife to bolo o 50 EUR menej (bicykel v omnoho lepšej kvalite). Čo už, necestujeme predsa preto, aby sme zažívali všade to isté, no nie?
Prečítajte si tiež
SARDÍNIA (NA BICYKLI) vERZUS BEZPEČNOSŤ
Na Sardínii som bicyklovala sama, no moje počiatočné obavy o bezpečnosť ako sólo turistky a cyklistky sa rýchlo ukázali ako zbytočné. Možno to nie je úplne bežné, ale sólo cestovanie je fantastická vec, na ktorú nepotrebujete žiadnu špeciálnu či dobrodružnú povahu: stačí len vedieť byť sama (sám) so sebou, mať otvorenú myseľ a situácie brať tak, ako sa dejú, mať síce nejaký plán, ale vedieť ho prispôsobovať, veriť v svoje schopnosti a rovnako sa nebáť prijať pomoc, keď vám ju ponúknu.
Čo sa týka bezpečnosti na cestách, po skúsenostiach s bicyklovaním na Malorke, Ibize, Tenerife a teraz Sardínii môžem povedať, že sa ako cyklistka najviac ohrozená cítim práve doma na Slovensku. Z nejakého mne neznámeho dôvodu majú slovenskí vodiči najviac naponáhlo, sú netrpezliví, za cyklistom nepribrzdia, obiehajú ho zblízka a vo veľkej rýchlosti. Vodiči na Sardínii ma, naopak, obiehali ohľaduplne a zodpovedne a jediná vec, čo by som im vytkla, bolo občasné potrubkávanie, ktoré však beriem ako súčasť talianskeho koloritu 🙂 Vidieť babu na bikepackingu po Sardínii bol zrejme pre niektorých predsa len emotívny zážitok 😀
SARDÍNIA JE EURÓPSKY KARIBIK
Sardínia je po Sicílii druhý najväčší taliansky ostrov, ktorý sa nachádza uprostred Stredozemného mora len 16 km južne od Korziky a 300 km západne od Talianska. Rozlohou sa dá prirovnať približne polovici Slovenska, pričom najširšia časť ostrova má 145 km a najdlhšia 275 km. Najvyšší vrch Sardínie Punta la Marmora meria 1834 m a nachádza sa v juhovýchodnej časti ostrova. Pobrežie Sardínie má takmer 2000 km a je pomerne rôznorodé – vysoké skalné úseky sa tu striedajú s relatívne rovnými časťami pobrežia s nádhernými piesočnatými plážami, jaskyňami a krasovými útvarmi. Sardíniu volajú aj ostrovom tisícich pláží a často ju prirovnávajú k európskemu Karibiku, na relatívne malej ploche tu nájdete nezvyčajne veľa krásnych pláží s bielym a svetložltým pieskom a priezračne čistým, pokojným morom. Hlavné mesto Sardínie je Cagliari na juhu ostrova, druhé najväčšie mesto je Alghero na severozápadnom pobreží. A práve ono bolo základňou pre moje cyklovýlety.
Na Sardínii som sa zdržala päť dní, pričom bicykel som mala vypožičaný na štyri. Pri úvahách, ako vidieť z ostrova čo najviac a pritom sa neprebicyklovať do úplného vyčerpania, som sa pohrávala s myšlienkou vypomôcť si verejnou dopravou, no bez taliančiny a akýchkoľvek informácií, ako to naozaj funguje, to bolo veľmi náročné. V pokročilom stave zúfalosti som si ešte pred odletom kúpila lístky na druhý a tretí deň pobytu, pričom som ani za svet nevedela zistiť, či sú to lístky na vlak alebo autobus, či som si ich kúpila správne a ak sú na autobus, či ma vezmú aj s bicyklom. Lenže to je presne to, čo ma na cestovaní tak baví, niečo si vymyslím a potom čakám, ako to celé dopadne. Výsledok je síce krajne nejasný, no vždy lepšie, ako keby som mala sedieť so založenými rukami. 😀
Ako to dopadlo? Nad očakávania 🙂 Všetky lístky boli napokon na vlak (čo mi oznámil až šofér autobusu), nakombinovala som ich však správne a mohla som cestovať. Zložitosť celého spočívala v tom, že verejnú dopravu na Sardínii pokrývajú dve spoločnosti – štátna Trenitalia a súkromná spoločnosť Arst. Trenitalia zastrešuje vlakovú dopravu na dlhšie vzdialenosti, Arst má autobusy aj vlaky, ktoré jazdia regionálne. Keď sa teda chcete dostať z Alghera (západné pobrežie) do Olbie (východné pobrežie), musíte ísť 4 vlakmi dvoch rôznych spoločností a zabijete tým 5 hodín. V rámci nabitého itinerára je to dosť, no priblížite sa tým k ďalším krásnym miestam na opačnej strane ostrova, ktoré by ste, pokiaľ na Sardínii neostanete aspoň týždeň, nijako nestihli. Našťastie plán vyšiel, hoci som ho menila ešte za pochodu, dostala som sa, kam som chcela a stále bol ešte priestor na niečo cez 400 km na bicykli.
Po prílete do Alghera som sa pravidelnou autobusovou linkou pohodlne dostala do centra Alghera, kde som mala objednaný apartmán cez Airbnb. Na Sardíniu som letela skorým ranným letom, okolo 9h ráno som už bola na byte, o hodinu na to preberala objednaný bicykel a vyrážala na svoj prvý cyklovýlet. Okrem Alghera boli mojimi cieľmi pláže a polostrov Cappo Caccia, na ktorom sa nachádza národný park a krasové útesy s najznámejšou jaskyňou Grotta di Nettuno. Jej návštevu som však vynechala, zdržalo by ma to dve hodiny a ja som chcela hlavne bicyklovať a užívať si krásne výhľady na slnkom zaliatu Sardíniu (ak však máte čas, jaskyňu navštívte, je vraj veľmi pekná). Keďže som začínala neskôr a bola som mierne nevyspatá, môj okruh na prvý deň mal 70 km.
Sardínia na bicykli (1. deň)
TRASA: Alghero – Fertilia – Le Bombarde – Porto Conte – Cappo Caccia – Spiaggio di Porto Ferro – Santa Maria la Palma – Alghero.
DĹŽKA A CELKOVÉ STÚPANIE: 70 km, 452 m
NAJKRAJŠIE MIESTA TRASY: pláž s bielym pieskom Maria Pia (blízko Alghera), mys Cappo Caccia s majákom a 150 prudkými schodmi do podmorskej Neptúnovej jaskyne (vstup 15 EUR), Le Bombarde Beach
GPX a MAPA: STRAVA
Druhý deň ma čakal už oveľa ambicióznejší plán: ráno presun vlakom z Alghera do mesta Sassari, tam prestup na ďalší vlak do Sorsa a odtiaľ bicyklom po pobreží Sardínie až na najsevernejší cíp ostrova – mesto Santa Teresa Gallura. Dohromady celkom náročných 112 km mierne kopcovitým terénom s pauzou vo veľmi peknom stredovekom mestečku Castelsardo a druhou na obed a kúpanie na jednej z najkrajších pláží Sardínie blízko Costa Paradiso. Aby som sa nemusela vracať do Alghera, noc som si naplánovala v Santa Terese, čo spätne hodnotím ako výborný nápad.
Sardínia na bicykli (2. deň)
TRASA: Alghero – Sassari (vlak), Sassari – Sorso (vlak), Sorso – Castelsardo – Costa Paradiso – Santa Teresa Gallura (bicykel)
DĹŽKA A CELKOVÉ STÚPANIE: 112 km, 1492 m (mimo cesty vlakom samozrejme)
NAJKRAJŠIE MIESTA TRASY: mestečko Castelsardo s krásnym hradom z 12. storočia a farebnými domčekmi pod ním, famózna pláž Spiaggia di Cala li Cossi ukrytá v krásnom zálive, ku ktorej sa dostanete iba peši skalnatým chodníkom, mesto Santa Teresa Gallura s výhľadom na Korziku.
GPX a MAPA: STRAVA
Tretie ráno som si opäť privstala, predo mnou bolo ďalších 90 km a predovšetkým termín, ktorý som musela za každých okolností stihnúť: o 16:07 mi z Olbie odchádzal vlak späť do Alghera, do ktorého som mala prísť niekedy okolo pol 9 večer. Ak by som ten vlak nestihla, musela by som aj túto noc tráviť na východnej strane ostrova, prišla by som o zakúpené lístky ale hlavne o plán na posledný deň bicyklovania, na ktorý som sa veľmi tešila. Našťastie, všetko som stihla a môj tretí deň vyzeral takto:
Sardínia na bicykli (3. deň)
TRASA: Santa Teresa Gallura – Capo Testa – Isola dei Gabbiani – Arzachena – Costa Smeralda – Olbia (bicykel), Olbia – Ozieri, Ozieri – Sassari, Sassari – Alghero (vlaky)
DĹŽKA A CELKOVÉ STÚPANIE: 90 km, 947 m
NAJKRAJŠIE MIESTA TRASY: Spiaggia dei Gabbiani, celé pobrežie Costa Smeralda
GPX a MAPA: STRAVA
Na štvrtý deň bicyklovania po Sardínii som si naplánovala posledný kúsok severovýchodnej Sardínie, ktorý mi chýbal a kde sa mala nachádzať údajne najkrajšia pláž celej Sardínie. Pláž La Pelosa bola mojim jediným cieľom na posledný deň, chcela som na nej ostať aspoň 3 hodiny a vydať sa späť. Vzdialenosť z Alghera opäť nebola malá, čakal ma takmer 120 km okruh.
Sardínia na bicykli (4. deň)
TRASA: Alghero – Sassari (vlak), Sassari – Porto Torres – Stintino – La Pelosa – Alghero
DĹŽKA A CELKOVÉ STÚPANIE: 117 km, 533 m
NAJKRAJŠIE MIESTA TRASY: pláž La Pelosa, jednoznačne sa ju oplatí navštíviť, má nádherné tyrkysovo sfarbené more, pláž s bielym pieskom, vhodná aj pre deti – plytký prístup, v lete je však potrebné urobiť rezerváciu a zaplatiť vstupné!
GPX a MAPA: STRAVA
Piaty deň bol môj odletový, odlieta sa skoro ráno.
- stiahnite si aplikáciu Dropticket – cez ňu si kúpite lístky na autobus z aj na letisko a na vlaky spoločnosti Arst
- lístky na vlak si môžete kúpiť aj na stanici (platí aj pre Transitaliu aj pre Arst)
- pri cestovaní verejnou dopravou treba rátať s malými meškaniami, u mňa však boli do 5 minút
- na niektoré pláže vás počas leta nevpustia bez vopred urobenej rezervácie a zaplatenia vstupného poplatku (napr. na La Pelosu). Overte si to radšej vopred na internete. V predsezóne vás všade vpustia zadarmo a bez rezervácie 🙂
- ceny jedla v reštauráciách sú o čosi vyššie ako u nás: cestoviny na rôzny spôsob 10-15 EUR, šaláty 7-12 EUR, malé pivo 4 EUR, veľké pivo 7-8 EUR, káva 1,50-2,50 EUR, croissant 1,50 EUR, voda 0,5 l 1,50 EUR
- pri plánovaní dhlších cyklovýletov rátajte s tým, že vnútrozemie je obývané pomenej, treba nosiť aspoň malé zásoby vody a jedla so sebou
- bicykle sa neodporúčajú nechávať cez noc zamknuté na ulici, ich uskladnenie na ubytovaní však nie je samozrejmé, odkomunikujte si to vopred
- cena za prenájom prilby je 3 EUR (spolu na všetky dni), zámok mi požičali bezodplatne
- lístok do vlaku si kupujte aj na bicykel, hoci zakaždým mi ho rátali inak 😀 (raz ako druhú osobu, raz za polovicu a raz vôbec)
- Sardíniu na bicykli si užite, čaká vás pekná agrokultúrna krajina, priateľskí ochotní ľudia a nádherné pláže!
- a ak niekoho zaujíma teplota mora: Sardíniu som navštívila v máji a kúpala som sa úplne bez problémov, rovnako aj všetci ľuďia okolo 🙂
- na mojom Instagrame nájdete reelska z navštívených miest, pozrite si ich TU
4 komentáre
Oskar
Skvelé, bol som tam tiez, v máji, ale bola nam zima na bike
Tamara
Zdravím Oskar, v máji bola zima na bajk? Nuž, ja som bola teraz v máji (rok 2024) a okrem prvého poldňa som mala krásne slnečné počasie s teplotou 24-27 stupňov. Boli ste tento tok či skôr? Tamara
Ladislav
Ahoj Tamara,sledujem tvoje bicyklovačky a zda sa mi že táto „Sardinka“ mala najviac dobrodružstva . Ked si pomyslím nato že Taliani dokonca ani tí čo sa živia cestovným ruchom nemajú ani najmenšiu chuť hovoriť napr. anglicky,nemecky tak komunikacia s nimi prináša veľa humoru.
Nikde v blogu sa nezmieňuješ o forme a predsezonnej cene ubytovania, bývala si at hog po trase, alebo si mala jedno UB z ktoreho si robila hviezdicové výjazdy?? Ak sa da daj vedieť.
ďakujem prajem veľa štastných kilometrov.
Laco
Tamara
Pozdravujem Laco, áno, Sardinka bola z tých dobrodružnejších 😀 Je to tak, hoci tam takmer všetci žijú z turistického ruchu, veľmi sa nenamáhajú, aby vedeli aspoň čo to po anglicky. Čakala by som to aspoň u ľudí pracujúcich v službách, ale je to skôr výnimka. Nevadí, našťastie to vynahrádzajú svojou ochotou a pohodovosťou a tak sa vlastne vždy dá dohodnúť, hodila som do pléna pár záchytných slov v taliančine a bolo. Čo sa týka ubytka, 3 noci som bola v Alghere /cez Airbnb/ a 1 noc v Santa Gallure /cez Booking/. Cenovo sa mi zdali trochu drahší ako Španieli ale dalo sa. Vďaka, že sleduješ moje cesty! Ahoj, Tamara