5 tipov na cyklotrasy v Triglavskom národnom parku
Ak máte radi šport, určite ste už počuli o vrchu Triglav, smaragdovej rieke Soča či mekke adrenalínových športov Bovec, nachádzajúcich sa v Triglavskom národnom parku. Vysoké majestátne kopce, pomedzi ne sa tiahnuce úzke doliny, vykosené lúky a horské potoky s priezračne čistou vodou, to všetko pôsobí tak magicky krásne, až si musíte pretrieť oči, či sa vám nesníva. Triglavský národný park je súčasťou pohoria Júlske Alpy a slovinský klenot vábiaci na dobrodružné športové zážitky ako sú vysokohorská turistika, rafting, kaňoning a aj cyklistika. V údolí rieky Soča vás totiž čakajú vysoké prevýšenia a úseky, ktoré prekonáte visutými drevenými mostíkmi ponad skalné kaňony a dravé rieky. Kde presne ich hľadať a naopak, kde sa vybrať za nenáročným bicyklovaním po bezpečnom cyklochodníku s výhľadom na horskú panorámu? Prečítajte si mojich 5 tipov na nádherné cyklotrasy v Triglavskom národnom parku.
Triglavský národný park sa nachádza približne 460 km od Bratislavy a začína prakticky hneď po prekročení rakúsko-slovinského pohraničia. Pomenovaný je podľa najvyššieho kopca Triglav (2864 m), ktorý je znázornený aj na slovinskej vlajke a štátnom znaku. Triglavský národný park je jediným národným parkom v Slovinsku, má rozlohu 840 km2 a je ohraničený mestami Kranjská Gora a Jesenice na severe, Bledom, Bohinjom a Gorje na východe, Tolminom a Kobaridom na juhu a Bovcom na západe. Všetky tieto mestá sú významnými športovými centrami a zároveň bodmi, cez ktoré prechádza tzv. Júlska ďiaľková cyklotrasa (Juliana Bike trail).
JÚLSKA CYKLOTRASA - MÁLO ZNÁMY OKRUH CEZ SLOVINSKÉ JÚLSKE ALPY
Júlska cyklotrasa je cyklookruh po obvode Triglavského národného parku s jednou odbočkou na juh do Novej Gorizi, ktorá leží na hranici s Talianskom. Len nedávno som prešla Ciclovia Alpe Adria z rakúskeho Salzburgu do talianskeho Grada a musím povedať, že idea dlhšej, komplexnejšej cyklotrasy ma nadchla natoľko, že sa na podobné ďialkové cyklotrasy určite vyberiem aj v budúcnosti. Na Júlskej cyklotrase som sa však ocitla tak trochu náhodou, vedela som síce, že chcem bicyklovať v Júlskych Alpách, no trate som si vymýšľala sama a o existencii Júlskej cyklotrasy som nevedela. Škoda, ušetrilo by mi to veľa času a gúglenia. Pozerajúc na mapku však zisťujem, že sme vlastne prešli jej polovicu (vyznačené žltou farbou), zvyšok teda dorazím niekedy nabudúce 🙂
CYKLOTRASY V TRIGLAVSKOM NÁRODNOM PARKU
Cez Triglavský národný park som v minulosti šla už viackrát, no vždy len autom, prejsť ho na bicykli bolo mojim snom už dlhšie. Plán, kde bicyklovať sa nerodil ľahko, preferovali sme však cyklochodníky, prípadne asfaltové cesty so zvládnuteľnými stúpaniami a hlavne blízkosťou rieky Soča, v ktorej sa dá príjemne schladiť a kochať jej krásnymi zákutiami. Za 4 dni sa nám podarilo namixovať výživný cykloitinerár s peknými značenými cyklotrasami, náročnejšími stúpaniami aj neočakávanou mediteránskou krajinou. Pozrite si výber trás, kde v Triglavskom národnom parku môžete bicyklovať:
TIP 1: CYKLOTRASA D-2 Z JESENICE DO RATEČE A SPÄŤ (60 KM)
Ak budete chcieť v Júlskych Alpách bicyklovať po bezpečnom segregovanom cyklochodníku s miernym sklonom, dobrým značením a panoramatickými výhľadmi, vyberte sa na túto cyklotrasu. Začína v meste Jesenice na severe Triglavského národného parku a vedie po krásnom asfaltovom cyklochodníku až po hranicu s Talianskom. Trasa meria 30 km a prechádza malebnými dedinkami Mojstrana, Gozd Martuljek, strediskom Kranjska Gora, dedinkou Podkoren až po obec Rateče a tabuľu označujúcu vstup do Talianska. Tu sa môžete otočiť a po rovnakej trase vrátiť späť, prípadne plynule pokračovať po krásnej cyklotrase bývalej železnice do 13 km vzdialeného talianskeho Tarvisia.
Cyklotrasa z Jesenice do Rateče má označenie D-2 Jesenice-Rateče, trasa je značená dobre a stretnete tu veľa cyklistov, či už ďiaľkových (Tarvisio – Ljubljana) alebo rekreačných, prípadne rodiny s deťmi. Ak jazdíte s cyklovozíkom, veľa iných možností v Triglavskom národnom parku nebude, táto trasa je na to určite vhodná. Bonusom je, že po celý čas kopíruje rieku Sava Dolinka, v ktorej sa dá okúpať. Teplota vody je v lete veľmi príjemná, pozor si však treba dať na miestami silnejší prúd. Alternatívou je kúpanie v jazere Jasna blízko Kranjskej Gory, kde sú aj pláže, reštaurácia či vodné atrakcie.
Voľný čas sa dá naplánovať aj pri športovom stredisku Planica pred obcou Rateče, kde sa organizujú majstrovstvá sveta v lete na lyžiach. Tu môžete vyskúšať ZIP-line ponad obrovský mostík alebo len tak obdivovať peknú panorámu z terasy reštaurácie. Cyklotrasa D-2 má tam a späť 60 km a veľa možností na doplnkový program, pokojne si ju naplánujte aj na celý deň.
TIP 2: CYKLOTRASA ÚDOLÍM RIEK KORITNICA A SOČA, 31 KM
Keď som v úvode článku spomínala cyklotrasu s viacerými visutými drevenými mostíkmi ponad nádherne sfarbené rieky, tak som mala na mysli hlavne cyklookruh cez Soču a Čezsoču so štartom a cieľom v mestečku Bovec. Pri svojich potulkách Triglavským národným parkom a Júlskymi Alpami by ste Bovec nemali obísť, mesto leží pri sútoku riek Koritnica a Soča a je akýmsi epicentrom vodákov, cyklistov, turistov a vôbec všetkých, čo do tohto národného parku zavítajú.
Okolie mesta Bovec ponúka niekoľko zaujímavých miest, pri ktorých sa oplatí na chvíľu zamknúť bicykel a prekráčať ich peši. Takto sa napríklad môžete doviezť k pevnosti Trdnjava Kluže, hradu s tunelom z 1. svetovej vojny. Hneď oproti sa môžete vydať lesným chodníkom na prechádzku ku Korita Kluže, krásnemu žľabu na rieke Koritnica. K obidvom cieľom sa z Bovca dostanete po ceste č. 203, ktorá sa najprv mierne, potom poriadne strmo dvíha až k mestečkám Log pod Mangartom a Strmec na Predelu. Tu môžete pokračovať na talianske hranice (priesmyk Predel) alebo odbočiť na Mangart, štvrtý najvyšší kopec na území Slovinska. Ale to len v prípade, že máte elektrobicykel alebo kondičku na jedničku. Pre ostatných pokojne stačí tá Trdnjava 🙂
Po obhliadke pevnosti a nabaženia sa výhľadov na údolie rieky Koritnica sa môžete vrátiť naspäť a na križovatke pred Bovcom odbočiť na cestu č. 206 k údoliu rieky Soča. Odtiaľ sa dá pokračovať na mesto Soča alebo odbočiť smerom na Čezsoču. Po odbočení sa asfaltový chodník zmení na kamenistý, ale nech už ste na akomkoľvek bicykli, pokračujte, buď na ňom alebo peši. Chodník totiž vedie popri rieke Soča, ktorú na mnohých miestach pretínajú spomínané drevené mostíky. Bicykel si pokojne nechajte hore na chodníku a zíďte k mostíkom a k rieke, je skutočne krásna, fotogenická, jednoducho zážitkom 🙂
Lesná cesta, ktorá sa neskôr zmení na asfaltovú, vás privedie do dedinky Čezsoča, odkiaľ sa dá pokračovať ďalej do dedinky Log Čezsoški. Pokračovať sa dá aj na druhú stranu ďalej po ceste č. 206 smerom na mestečko Soča, kde sa nachádzajú dve úžasné tiesňavy Velika a Mala korita Soče. My sme tieto miesta, žiaľ, nestihli navštíviť, ale podľa obrázkov na internete súdim, že to musí byť úplná nádhera. Ísť sa dá ešte ďalej na mesto Trenta, čo je zas východiskový bod na horský priesmyk Vršič. Vršič je strmý, 9 km dlhý kopec s množstvom točivých zákrut a jedna z najväčších cyklovýziev, akú v Triglavskom národnom parku nájdete. Ja som ho zatiaľ prešla len autom, ale musím povedať, že na mňa zapôsobil. S dobrým bicyklom a mentálnym nastavením si ho raz ešte vyšliapem 🙂
TIP 3: CYKLOTRASA TOLMIN - KOBARID - TRNOVO OB SOČI, 45 KM
Mesto Tolmin sa nachádza na južnom okraji Triglavského národného parku a dá sa z neho vyraziť na ďalšiu peknú cyklotrasu po povodí rieky Soča. No najprv vám odporúčam navštíviť Tolminska korita – hlboký riečny kaňon s chodníkom popri skalných stenách a zaujímavých skalných útvaroch. Za vstup do rokliny zaplatíte 10 EUR pre dospelú osobu počas letnej sezóny, mimo nej 8 EUR (viac info o cenách lístkov tu). Pri vstupe dostanete mapku s vyznačenou trasou, na ktorú si vyčleňte tak hodinu a pol. Trasa meria 2 km, miestami je chodník strmší, ale nie náročný, zvládnu ho aj deti. Pred vstupom je veľké platené parkovisko (3 EUR/hod.), parkovať zadarmo sa dá na vzdialenejšom parkovisku (P2 asi 1,5 km peši).
Po návšteve kaňonu sa môžete vybrať na veľmi pekný cyklokruh po obidvoch brehoch rieky Soča – cez mestečká Kobarid a Trnovo ob Soči. Úsek cez dedinky Dolje, Volarje a Kamno vedie po málo frekventovanej vedľajšej ceste s kvalitným asfaltom, na ktorej si užijete pokojný slovinský vidiek s občasným výhľadom na rieku Soča. Zmena nastane v meste Kobarid, ktoré je značne turistické – hemží sa to tu vodákmi, turistami, cyklistami a všetkými, ktorí využívajú rieku Soča na rôzne adrenalínové športy. V Kobaride sa oplatí vojsť aj do mesta, je síce maličké, ale veľmi príjemné. Ak budete mať hlad, zájdite do Reštaurácie Kotlar na námestí, majú tam famózne jedlá z morských plodov.
Z mesta Kobarid sa vráťte k Napoleonovmu mostu (nazvaný po Napoleonovi Bonapartem, ktorého pluk tu prechádzal k priesmyku Predel) pri vstupe do mesta a odbočte na asfaltovú cestu popri pravom brehu rieky Soča. Je to veľmi pekná cyklocesta s najprv miernym, potom strmším sklonom ale minimom áut a krásnymi výhľadmi na zalesnené strmé kopce Júlskych Álp. Cesta smeruje do mestečka Trnovo ob Soči a tento úsek sa mi naozaj páčil, sú tam kempy, ďalšie mostíky cez Soču, skupinky na raftoch, ďalšie skupinky skačúce zo skál do vody (kaňoning), skauti udúci naprieč národným parkom, cyklisti či rodiny s deťmi. Má to tam jednoducho dobrú atmosféru :).
Hoci to je z Trnova ob Soči do Bovca už len kúsok, auto sme mali v Tolmine, museli sme sa preto otočiť a vrátiť. Naspäť sme šli po menej kľukatej a menej kopcovitej ceste č. 102, ktorá je dosť frekventovaná, no nie nebezpečná. No ak sa ceste spoločnej s autami chcete vyhnúť, môžete sa do Tolminu vrátiť rovnako ako ste z neho vyrazili. Čo už, ísť na cyklovýlet autom má svoje výhody aj nevýhody. Jednou z nevýhod je, že sa poň musíte vraciať, či už bicyklom alebo iným dopravným prostriedkom. V Triglavskom národnom parku to však s verejnou dopravou nie je také jednoduché, spojov je málo a ak, tak chodia len párkrát za deň. Výhodou auta však zase je, že ak vám vaše plány skríži zlé počasie, ste flexibilní a môžete sa presunúť tam, kde aktuálne neprší 🙂
TIP 4: CYKLOTRASA DESKLE (NOVÁ GORICA) - MOST NA SOČI (21 KM)
Trasa Deskle – Most na Soči bol tak trošku náhradný plán, ktorý pôvodne nebol v úmysle, keďže sme chceli bicyklovať hlavne na území Triglavského národného parku a táto trasa už smerovala mimo neho. Museli sme sa však prispôsobiť počasiu, okolie Bovca sužovali búrky, naopak pohraničie s Talianskom a Goricia/Nová Gorica boli úplne jasné a slnečné. Autom sme sa teda presunuli do mestečka Deskle a odtiaľ sme sa vybrali smer severovýchod do mesta Most na Soči. Ako som neskôr zistila, trasa je súčasťou Júlskej ďiaľkovej cyklotrasy, takže až tak mimo sme zase neboli :).
Cyklotrasa oficiálne začína na taliansko-slovinskej hranici v meste Nová Gorica, my sme na ňu nastúpili na jej 16-tom kilometri. Podľa mapy to mal byť oficiálny cyklochodník popri železničnej trati mimo hlavných ciest. Prvá polovica trasy aj taká bola, viedla cez les a dedinky Anhovo, Krstenica, Kanal a Avče. Potom však chodník prešiel na druhú stranu Soče a začal sa dvíhať vyššie do kopcov k malým vinárskym osadám a ovocným hájom. Pražiace slnko a pokročilé popoludnie urobilo svoje a neduhy v podobe kopčekov hore-dole a občas prepadnutej cesty nám na nálade nepridávali. Túto trasu sme trochu energeticky podcenili a do Mosta na Soči došli v nie najlepšom rozpoložení. Útechou však bola miestna reštaurácia a pohľad na skačúcich mladíkov z mosta do prosta (rozumej Soče). A potom bolo už všetko v poriadku 🙂
Každopádne, trasa z talianskeho pohraničia do Mosta na Soči je zaujímavá ale netreba ju podceniť. Zdĺhavé roviny na juhu síce príliš neobľubujem, ale bližšie k Triglavskému parku sa charakter krajiny dvíha a striedavé stupáčiky s krátkymi klesaniami pobavia i vyčerpajú. Čo ma však zaujalo najviac bol prechod z mediteránskej prírody do alpínskej. Keď sa presúvate autom alebo vlakom, až tak to nevnímate, no na bicykli to bolo evidentné. Zatiaľ čo v Triglavskom parku zo všadiaľ zurčala ľadová voda a stromy mali ihličie, tu dole všade rástli palmy a vyhrávali cikády.
TIP 5: OKRUH BLED-DOLINA RADOVNA-MOJSTRANA-BLED, 58 KM
To najlepšie na koniec, by sa dalo povedať o cyklotrase, na ktorú prišiel rad až teraz: Začiatok a koniec má pri jazere Bled, ktoré je jedným z najnavštevovanejších miest v rámci celého Slovinska. Ak ste pri Blede ešte neboli, určite si ho prejdite, jazero má krásnu farbu vody, nachádza sa v krásnom prírodnom prostredí, oplatí sa prebicyklovať aspoň kus jeho pobrežia. Potom zamierte na severozápad na dediny Spodnje Gorje a Krnicu, istú chvíľu pôjdete po ceste spoločnej s autami, no vodiči sú ohľaduplní a na cyklistov zvyknutí. Od dediny Krnica už pôjdete málo frekventovanou, nenáročnou a skutočne krásnou dolinou Radovna, ktorá miestami pripomína kaňon s vysokými útesmi po stranách, inde sa zas otvorí a poskytne krásne široké výhľady na horstvo Júlskych Álp.
Po dlhom nenáročnom vyhliadkovom úseku (na mapke úsek 2-4) dôjdete až k dedinke Zgorna Radovna, kde sa nachádza jedno krátke ale intenzívne stúpanie. Na jeho vrchole je odbočka do ďalšej veľmi peknej doliny – doliny Krma (úsek 4-5), ktorá vedie k horskej chate Kovinarska koča v Krmi. Tento 4,2 km dlhý úsek vedie najprv po asfalte, potom však po celkom výživnej gravelovej ceste, ak ste teda na cesťáku, radšej tam nechoďte. Je to iba odbočka ku chate, ktorá sa potom vráti späť na hlavnú cestu smer Mojstrana. Do Mojstrany už trasa pokračuje po hlavnej asfaltovej ceste spoločnej s autami.
V Mojstrane sa napojíte na cyklotrasu D-2 Rateče-Jesenice (spomínam ju v úvode článku), ktorou sa pohodlne doveziete do mesta Jesenice. Tu cyklotrasa končí a ďalej k Bledu pôjdete už po hlavnej ceste smer Kočna a Spodnje Gore. Poslednou výzvou je tiahlejšie stúpanie na Kočnu, potom sa už len spustíte k jazeru Bled na miesto, kde ste štartovali. Okruh má 58 km, spolu s odbočkou na Kovinarsku koču prevýšenie 837 m s čistým časom jazdy 3 hod. 35 min.
ZÁVER
Toto bolo mojich 5 tipov na menej až stredne náročné cyklotrasy v nádhernej prírode Triglavského národného parku. Možností na bicyklovanie je tu samozrejme omnoho viac, špeciálnou kategóriou by mohli byť horské cyklotrasy či single-traily, na tie som si však s mojim gravelom netrúfla. Pri plánovaní cyklovýletu v Júlskych Alpách toto netreba podceniť, príroda je tu síce krásna, ale kopce sú tu miestami veľmi strmé, pády spôsobené zlým výberom bicykla by nemuseli skončiť najšťastnejšie. V Triglavskom národnom parku sa však dá krásne bicyklovať aj po asfaltových cestách, tie sú zväčša kvalitné a bezpečné. Noa či sa už vyberiete na Vršič a Mangart, alebo ostanete v údolí riek Sava Dolinka, Soča a Koritnica, na zážitok z bicyklovania tak skoro nezabudnete.
2 komentáre
Zdenko Rejko
Ahoj, veľmi sa mi páči Tvoj blog. Je pre mňa fascinujúce nájsť podobné info na jednom mieste. Info ako Parenzana som získal od kamaráta, podobné info je nad zlato a inak by som hľadal dlho :o(
Chcem doporučiť v Slovinsku nádherný ťažký 11 km výšľap po ceste do sedla pod Mangartom, po ceste z názvom Cesta na Mangart. Začína na odbočke 5 km severne od dediny Log pod Mangartom a končí v Mangartskom sedle vo výške 2250 mnm. Prevíšenie 1300 metrov, nádherné výhľady, tunely, serpentíny, min áut. Perfektný asfalt, vhodný aj cestný bike. Bez baterky naozaj iba pre silných športových jazdcov :o) sú tam fajné stojky.
Zdeno z Martina
Tamara
Ahoj Zdenko, ďakujem, tešim sa, že na mojom blogu nachádzaš hodnotné info, o to sa snažím, keď o mojich cyklovýletoch píšem 🙂 A vďaka za tip, áno, dedinku Lom pod Mangartom a samotný Mangart poznám, vzdávam hold všetkým cyklonadšencom, ktorí si tú „strechu“ vyšliapu, je to fascinujúce už spoza okna auta, zo sedla bicykla to musí byť nezabudnuteľné 🙂 Srdečne pozdravujem, Tamara