Tipy na cyklovýlety

Dunajská cyklocesta od prameňa Dunaja po Passau – nemecká časť

Dunajská cyklocesta (Donauradweg) je pojem. Každý, kto rád bicykluje, už počul o cykloceste, ktorá vedie popri Dunaji naprieč Európou. Všeobecne najnavštevovanejšia je jej rakúska časť od Passau po Viedeň, prípadne jej pokračovanie cez Slovensko smerom na Budapešť. Dunajská cyklocesta však začína oveľa ďalej ako je Passau, a to na mieste, kde pramení Dunaj. O Schwarzwalde (Čiernom lese) sme sa všetci učili na základke a neviem, ako na vás, ale na mňa jeho názov vždy pôsobil tak trochu tajomne. Prameň Dunaja som si predstavovala ako malú studničku uprostred tmavého, hustého lesa, ktorý dostal pomenovanie čierny. A Dunajskú cyklocestu ako cyklochodník dokonalej kvality po obidvoch brehoch Dunaja. Je to naozaj tak? Poďte sa so mnou pozrieť, ako vyzerá nemecký úsek najobľúbenejšej ďiaľkovej cyklocesty v Európe.

Dunajská cyklocesta v Nemecku
Sútokom riek Breg a Brigach vzniká Dunaj, popri ktorom vedie Dunajská cyklocesta

Dunajská cyklocesta je ďiaľková cyklocesta po povodí rieky Dunaj cez krajiny západnej a juhovýchodnej Európy. Jej oficiálny začiatok je pár metrov od prameňa Dunaja v meste Donaueschingen na juhozápade Nemecka, odkiaľ ďalej pokračuje cez celé južné Nemecko až po mesto Passau (600 km). Tam Dunajská cyklocesta vstupuje na územie Rakúska, potom Slovenska a oficiálne končí v maďarskej Budapešti. Za ňou síce stále pokračuje do Chorvátska, Srbska, Bulharska a Rumunska, ale zväčša už len vo forme zmiešaných a poľných ciest. V tomto článku sa venujem nemeckej časti Dunajskej cyklocesty od Donaueschingen po Passau. Skôr než sa pustím do jej opisu zodpoviem niekoľko dôležitých otázok na úvod: 

Na začiatok Dunajskej cyklocesty do Donaueschingen sa môžete dostať 3 spôsobmi:

1. vlakom – Donaueschingen je významný železničný uzol, jazdí tam veľa vlakov z rôznych smerov. Z Bratislavy sa tam dostanete tromi až štyrmi prestupmi cez Viedeň, Salzburg a Mníchov prípadne cez nemecké mestá Regensburg a Ingolstadt. Cesta vlakom trvá približne 12 hodín, najväčšou výzvou je však zohnať miestenky pre bicykel, tie bývajú vypredané s veľkým predstihom. 

2. autom – najjednoduchší spôsob prepravy do Donaueschingen je ísť autom. Cesta tam z Bratislavy trvá 8,5 hodín (817 km). Auto môžete zadarmo parkovať niekoľko dní priamo pred železničnou stanicou na parkovisku označenom P+R (Park and Ride). 

3. autobusom – do Donaueschingen jazdí spoločnosť Flixbus a na svojej stránke píše o možnosti prevozu bicyklov. Skvelý nápad, niekedy určite vyskúšam!

Povrch Dunajskej cyklocesty v Nemecku tvorí buď kvalitný asfalt alebo jemná šotolína. Najvhodnejší je preto gravel, prípadne cestný alebo trekový bicykel. Horský bicykel je zbytočný, na asfalte budete mať veľký odpor a šotolínové úseky zvládnu aj plášte vyššie zmienených bicyklov.

Dunajská cyklocesta prechádza prevažne rovinatým terénom, na celej dĺžke 600 km nastúpate len okolo 2000 výškových metrov. Výzvou je skôr jej dĺžka, bicyklovať 6-8 dní vkuse od rána do večera s malými prestávkami na obed prípadne kúpanie, či obhliadku zaujímavého miesta si vyžaduje hlavne silnú motiváciu a vytrvalosť.

Na prejdenie nemeckej Dunajskej cyklocesty si rezervujte 6 až 8 dní (čistého času bicyklovania). Za 6 dní Dunajskú cyklocestu prejdete v prípade, že každý deň pôjdete minimálne 100 km. Dohromady má Dunajská cyklocesta síce 600 km, ale napokon na nej prejdete o trochu viac, prirátať treba motanie sa po mestách, prípadne odbočky na ubytovanie, obchádzky a pod.

Značenie Dunajskej cyklocesty v Nemecku je až na malé výnimky výborné. Problematickejšie sú úseky s obchádzkami (najmä v okolí Deggendorfu kvôli výstavbe novej cesty), tie sú značené niekedy zmätočne. Celkovo je však cyklotrasa po celej svojej dĺžke značená často a jednotne týmto spôsobom:

A) biela tabuľka so zeleným nápisom cieľového mesta a kilometrov
B) malá tabuľka so symbolom Donauradweg
C) vodorovné značenie Donauradweg (napr. modrá čiara na zemi v počiatočných etapách). 
Napriek dobrému značeniu však určite odporúčam stiahnutie GPX do mobilu či cyklopočítača. GPX každej etapy si môžete stiahnuť z oficiálnej stránky nemeckej dunajskej cyklocesty TU.

To, kde na trase prespávať závisí od miery pohodlia, aký si chcete dopriať a výšky budgetu, ktorý na túto cyklocestu máte. Možné je byvakovanie v stane, výber hotelov a penziónov odporúčaných na oficiálnej webstránke cyklotrasy alebo klasická ponuka na airbnb či bookingu. Vzhľadom na počasie a celodenné bicyklovanie takmer týždeň vkuse som volila poslednú možnosť – výber ubytovania cez booking. Všetky ubytovania po trase sú bikefriendly – majú garáže na odparkovanie bicyklov, často kompresory na dofúkanie kolies, hadice na umytie bicykla a pod. 

AKO SI ROZPLÁNOVAŤ NEMECKÚ DUNAJSKÚ CYKLOCESTU

Nemecká časť Dunajskej cyklocesty má 600 km, čo je na jeden šup celkom dosť. Pri plánovaní denného objemu výborne pomôže oficiálna stránka cyklocesty Deutsche Donau, kde okrem základných údajov o trase nájdete aj jej oficiálne rozdelenie do 12 etáp. Každá etapa má cca. 40-60 km, v závislosti od jej náročnosti, atrakcií, ktoré môžete navštíviť a pod. Rozdelenie do etáp je, samozrejme, len odporúčané, záleží len na vás, či za deň prejdete jeden alebo viac úsekov. Ja sa pre obmedzenosť dovolenkových dní snažím spájať dve, max. tri etapy denne a prejsť okolo 100 km. V konečnom dôsledku sa však denný itinerár prispôsobí tomu, kde sa mi podarí zohnať ubytovanie, prípadne ako dlho sa na ktorom mieste chcem zdržať.

Mapa Dunajskej cyklocesty v Nemecku
Mapa Dunajskej cyklocesty z Donaueschingen do Passau (600 km, trasa čiernou farbou)

OFICIÁLNE ROZDELENIE NEMECKEJ DUNAJSKEJ CESTY DO 12 ETÁP:

Etapa 1: Donaueschingen – Fridingen, 52 km, Etapa 2: Fridingen – Sigmaringen, 38 km, Etapa 3: Sigmaringen – Munderkingen, 59 km, Etapa 4: Munderkingen – Ulm, 45 km, Etapa 5: Ulm – Dillingen, 54 km, Etapa 6: Dillingen – Donauwörth, 38 km, Etapa 7: Donauwörth – Ingolstadt, 63 km, Etapa 8: Ingolstadt – Kelheim, 54 km, Etapa 9: Kelheim – Regensburg, 40 km, Etapa 10: Regensburg – Straubing, 48 km, Etapa 11: Straubing – Deggendorf, 38 km, Etapa 12: Deggendorf – Passau, 60 km

Dunajská cyklocesta_Prameň Dunaja
Omurovaný kruh s vodou, do ktorej ľudia hádžu mince pre šťastie. Takto vyzerá miesto, odkiaľ z podzemia vyviera prvá dunajská voda (Donauquelle)

1. DEŇ: PRESUN DO DONAUESCHINGEN A ÚSEK DONAUESCHINGEN - TUTTLINGEN, 35 KM

Na začiatok Dunajskej cyklocesty sme sa pôvodne chceli dostať vlakom, no vyskytol sa klasický problém: povinné miestenky pre bicykle boli na jednom úseku cesty vypredané, museli sme teda ísť autom. Z Bratislavy sme vyrazili o 8 ráno tak, aby sme max. o piatej popoludní boli v Donaueschingen. Nanešťastie, po krásnych slnečných dňoch s letnými teplotami ukazovala predpoveď pre južné Nemecko prudké zhoršenie počasia, vytrvalý dážď a pokles teplôt na 12 C. Bola som presvedčená, že také zlé to nebude ale pre istotu som si pribalila pončo, ktoré som naposledy použila na turistike pred 10 rokmi. Keby som len tušila, že sa z neho nevyvlieknem polovicu Dunajskej cyklocesty! 

Príchod do Donaueschingen bol plný očakávania, auto sme zaparkovali pri železničnej stanici a v ľahkom daždi nasledovali smerovníky k bodu nula, oficiálnemu začiatku Dunajskej cyklocesty. Do 5 minút sme stáli na malom, peknom námestí s mapami a infotabuľami o rieke Dunaj, medzinárodnej ďiaľkovej cykloceste a zaujímavých atrakciách, ktoré sa nachádzajú v jej okolí. Pár metrov od námestia malo byť miesto považované za prameň Dunaja (Donauquelle) a o kilometer ďalej sútok riek Brigach a Breg, ktoré ďalej pokračujú ako rieka Dunaj (Donausprung). Dážď však silnel, bolo už po šiestej a nás čakalo 35 km bicyklovania k prvému ubytovaniu. Preskúmanie nultého bodu Dunajskej cyklocesty sme tak odložili na deň návratu po auto a vybrali sa na jej prvú etapu. 

Dunajská cyklocesta_štart
Bod nula a oficiálny štart Dunajskej cyklocesty na námestí Lammplatz v Donaueschingen

Začiatok Dunajskej cyklocesty vedie pekne upraveným parkom (Schlosspark Donaueschingen) a pokračuje za mesto medzi vykosené lúky a zelené polia. Po hustom čiernom lese nebolo ani stopy, namiesto toho nás čakala otvorená krajina s hladučkým asfaltovým cyklochodníkom a rovným, ľahkým terénom. Dunaj vyzeral ako rozvetvený stojatý močiar a na jeho tunajšej podobe nič nepripomínalo fakt, že sa bicyklujem vedľa druhej najdlhšej rieky v Európe. Ľahký dážď sa postupne menil na lejak, čo trochu sťažovalo orientáciu v dedinách a mestečkách, ktoré kvôli svojej usporiadanosti vyzerali všetky rovnako. Našťastie tu značenie cyklocesty bolo dobré, hoci v zlom počasí by človek privítal tabuľky väčších rozmerov. Do hotela v Tuttlingen prichádzame už za tmy, za výdatného dažďa a v nálade pod psa. Ak dážď v noci neustane, Dunajská cyklocesta bude malé peklíčko. 

Dunajská cyklocesta_značenie Donauradweg
Kapitulácia pred počasím, vytešujem sa aspoň z parádneho nápadu označenia Donauradweg modrým pruhom

2. DEŇ: TUTTLINGEN - MUNDERKINGEN, 108 KM (ZVYŠOK ETAPY 1 + ETAPA 2 + ETAPA 3)

Druhý deň dážď nepominul, bez prestania lialo vkuse od rána do večera. Mali sme dve možnosti, zabaliť to alebo sa nad to povzniesť a mokré špinavé všetko brať ako súčasť ďiaľkových cyklociest, ktoré sa jednoducho idú, nezávisle od toho, či svieti slnko alebo leje ako z krhly. Prečkať deň niekde v teple sme nemohli, ubytovania boli zabookované, a tak neostávalo nič iné, len pokračovať. Dorazili sme chýbajúce kilometre prvej etapy a hneď na začiatku druhej prišlo prekvapenie: asfaltová cesta sa vytratila a nahradil ju gravel s jemnou šotolínou. Zmenil sa aj charakter krajiny, dovtedy skôr mestské a vidiecke prostredie vystriedali pahorky a vskutku prekrásna príroda. Dunaj tu už nabral podobu väčšej rieky a medzi kopcami vytváral nádherné meandre. Všade naokolo boli husté zmiešané lesy, z ktorých sem-tam vykúkali vysoké vápencové bralá. Dunajská cyklocesta v týchto úsekoch ukázala svoju najkrajšiu tvár!

Druhá etapa končila v meste Sigmaringen, kde nás čakalo ďalšie prekvapenie: rozprávkovo krásny zámok Hohenzollern vypínajúci sa priamo nad cyklocestou a DunajomNa modrej oblohe sa zámok musí vynímať ešte krajšie, jeho krásu však nevymazali ani šedé mraky s hrozivým výrazom. Po obednej pauze v Tuttlingen sme sa vybrali ďalej, pred nami bola ešte takmer celá 3. etapa s dĺžkou 55 km. Pekná príroda pokračovala aj na tomto úseku, pridali sa majestátne hrady a zámky postavené na vysokých kopcoch. Výhľady nám kazilo zlé počasie, ak sa sem však vyberiete, bude sa na čo dívať. Druhý daždivý deň sme ukončili 5 km pred záverom 3. etapy v hoteli Berghofstuble v mestečku Obermachtel, ktorý vrele odporúčam: má dobrú kuchyňu a skvelý servis pre váš vyfučaný, špinavý bicykel…

Prielom Dunaja
Prielom Dunaja a nádherná príroda druhej etapy
Zámok Hohenzollern v meste Sigmaringen
Zámok Hohenzollern z 19. storočia, v ktorom je uložená pruská kráľovská koruna
3. DEŇ: MUNDERKINGEN - DILLINGEN, 104 KM (ZVYŠOK ETAPY 3 + ETAPA 4 + ETAPA 5)

Tretie ráno bicyklovania po Dunajskej cykloceste pršalo. Zrážky však mali ustať na obed, čo bola potešujúca správa, keďže sme v tom čase mali dôjsť do prvého väčšieho mesta Ulm. Dorazili sme zvyšných 5 kilometrov do Munderkingen a odtiaľ pokračovali po nenáročnej striedavo asfaltovo-šotolínovej cykloceste do mesta Ulm. Ulm je nádherný, vyhraďte si naňho aspoň 2 hodiny, poprechádzajte sa po centre starého mesta, navštívte rybársku štvrť, odfoťte si gotickú katedrálu Münster s najvyššou kostolnou vežou na svete. V Ulme končí štvrtá a začína piata etapa do mesta Dillingen. V tomto úseku vás čakajú dve menšie stúpania, nie je to však nič strašné, väčšinou sa Donauradweg odohráva na úplnej rovine. 

Odchodom z Ulmu Dunajská cyklocesta opúšťa spolkovú republiku Baden-Württemberg a vstupuje do Bavorska. V tejto časti vás čaká viacero gravelových úsekov po umelo vytvorenej hrádzi na ľavom brehu Dunaja. Dunaj tu preteká širokým údolím, na týchto miestach už vyzerá ako široká rieka s mohutným tokom, na ktorom sa často nachádzajú vodné elektrárne. Tie z času na čas odklonia smer cyklocesty do miest a polí. Ďalšiu prestávku si môžete urobiť v dedinke Leipheim, kde cyklocesta prechádza krásnym stromovým hájom. Má sa tu nachádzať aj 600-ročná lipa, my sme ju však kvôli začínajúcemu dažďu nehľadali. Do mesta Dillingen sme aj tak dorazili za lejaku, ktorý zrejme prekvapil aj predpoveď počasia. 

Dunajská cyklocesta_Ulm
Ulm (5. etapa) je rodisko Alberta Einsteina a známe univerzitné mesto v Nemecku
Dunajská cyklocesta_katedrála v Ulme
Gotická katedrála Ulmer Münster s najvyššou kostolnou vežou na svete (161 m)
4. DEŇ: DILLINGEN - INGOLSTADT, 101 KM (ETAPA 6 + ETAPA 7)

Štvrtý deň Dunajskej cyklocesty sme sa zobudili do zamračeného rána. Dážď visel na vlásku ale predpoveď na tento deň už bola optimistická. Etapa č. 6 prebiehala podobne ako úseky pred ňou, v okolí miest viedla cyklocesta po asfaltových chodníkoch, mimo miest sa menila na široký gravelový chodník po ľavom brehu Dunaja. Gravelový chodník tvoril jemný štrk, šútre, aké som nedávno zažila na chorvátskej Parenzane tu našťastie neboli, no aj tak, na šotolíne sa nedá ísť tak rýchlo ako po asfalte. Sem tam sme stretávali aj cyklistov z opačného smeru, hoci celkovo ich na tejto cyklotrase bolo pomenej, zrejme kvôli nepriaznivému počasiu. Príjemná šiesta etapa končí v mestečku Donauwörth, kde sme si dopriali ľahší obed a pokračovali ďalej smerom na Ingolstadt. 

Väčšie nemecké mestá boli niečo, čo ma ako vyštudovanú germanistku počas Dunajskej cyklocesty zaujímalo špeciálne. V Nemecku som nebola niekoľko rokov, v tejto časti nikdy predtým, bola som preto zvedavá. A očakávania sa naplnili, verejný priestor je veľmi kultivovaný, čistý, zrenovovaný, všetko je dobre značené, svoj chodník tu majú chodci i cyklisti, nábrežie Dunaja je zase vyhradené pre šport a príjemné oddychové zóny. V tomto duchu sa nieslo aj mestečko Neuburg an der Donau, doprajte si tu pauzu, koniec siedmej etapy je o 15 km ďalej v meste Ingolstadt. Posledné kilometre ubiehajú rýchlo, po dňoch neúprosného dažďa sa konečne vyčasilo, gravelovým povrchom míňame kukuričné polia a v čase západu slnka prichádzame do Ingolstadtu. Tu si doprajeme výdatnú večeru na námestí a odbajkujeme na hotel, zajtrajšie ráno si musíme privstať. 

Dunajská cyklocesta_Dunaj počas 6. etapy
Dunaj je v polovici Dunajskej cyklocesty už mohutná rieka s viacerými vodnými elektrárňami (6.etapa)
Dunajská cyklocesta_pevnosť pred Ingolstadtom
Krásne zrenovovaný poľovnícky zámok Jagdschloss Grünau zo 16. storočia
Dunajská cyklocesta_Mesto Ingolstadt
7. etapa: Ingolstadt, 140-tis. mesto, kde sídli automobilka Audi
5. DEŇ: NÁVRAT DO DONAUESCHINGEN A PRESUN DO PASSAU

Na piaty deň sme si naplánovali návrat po auto do Donaueschingen a presun do Passau. Skorým ranným vlakom sme sa z Ingolstadtu dostali do Augsburgu, odtiaľ do Ulmu a napokon do Donaueschingen. Tam som si podľa plánu ešte raz prebicyklovala miesta, ktoré sa spájajú s prameňom Dunaja, rozlúčila sa s romantickou predstavou, že Dunaj pramení na čistinke uprostred hustého lesa a zmierila sa s trochu komplikovanou verziou prvého vynorenia na povrch a ďalej spojenia dvoch riek do jednej, ktorá sa už potom volá Dunaj. Potom sme naložili bicykle do auta a presunuli sa o 500 km ďalej do mesta Passau. Za konečne pekného slnečného počasia sme si aj tu prebicyklovali všetky dôležité miesta spojené s Dunajom a chystali na pokračovanie Dunajskej cyklocesty v nasledujúce ráno. Hoci to znie trochu komplikovane, deň „voľna“ padol vhod, prečkali sme ním nestále počasie a auto si presunuli o 5 hodín bližšie. 

6. DEŇ: PRESUN DO INGOLSTADTU A ÚSEK INGOLSTADT - BAD ABBACH, 82 KM (ETAPA 8 + ETAPA 9)

Cesta vlakom z Passau do Ingolstadtu trvala 3 hodiny a prebehla bez problémov. Na cyklotrasu sme nastupovali o 11 predpoludním na mieste, kde sme pred dvoma dňami skončili. Plán na tento deň bol prejsť celú ôsmu a takmer celú deviatu etapu, počasie sme mali skvelé. Prvých 10 km za Ingolstadtom sme sa viezli po známej šotolíne, ďalších 10 km asfaltovou cestou cez malé bavorské dediny s typickým odorom agrokultúrnej krajiny. Prevýšenie bolo minimálne, Dunajská cyklocesta často viedla po hrádzi hneď vedľa Dunaja. Po 50 km sme dorazili do dedinky Weltenburg s najstarším kláštorom v Bavorsku a krásnou prírodnou scenériou prielomu Dunaja. Na týchto miestach si totiž Dunaj prerezáva cestu medzi vysokými skalnými útesmi a je veľkou atrakciou turistov z celého okolia. Cyklisti tu majú možnosť buď nastúpiť na loď a užiť si 25 minútovú plavbu s peknými výhľadmi alebo cestu obísť náročnejším stúpaním cez kopec.

Webstránka Dunajskej cyklotrasy opisuje toto stúpanie ako veľmi náročné, to hodnotenie je však prehnané, bolo v pohode. Akurát že ním obídete pekné prírodné scenérie, ktoré sa dajú vidieť iba z lode. Po vystúpaní nasleduje pekný zjazd do mestečka Kehlheim, kde končí ôsma a začína deviata etapa Dunajskej cyklotrasy. Tu sa oplatí dopriať si pauzu, prebicyklovať si nábrežie Dunaja a poprípade sa okúpať, mne sa to už veľmi žiadalo po 6 dňoch bicyklovania na Donauradweg. Chvíľu sme sa zdržali aj v centre mesta a potom už pokračovali ďalej do 25 km vzdialeného kúpeľného mesta Bad Abbach, kde sme mali objednané ubytovanie.  

7. DEŇ: BAD ABBACH - DEGGENDORF, 115 KM (KONIEC ETAPY 9 + ETAPA 10 + ETAPA 11)

Siedme ráno nás privítalo modrou oblohou a krásnym slnečným počasím, potešujúca správa, keď máte pred sebou 115 km bicyklovania. Prvým cieľom bolo mesto Regensburg, ktorého centrum je zapísane medzi pamiatky svetového dedičstva Unesco. Veľmi sme sa v ňom však nezdržiavali, pozreli gotickú katedrálu, najstarší kamenný most v Európe, prešli pár uličiek starého mesta a pokračovali ďalej. Navigácia nás rýchlo vyviedla z centra mesta preč, ak budete mať čas, z Regensburgu sa až tak neponáhľajte, je to pekné mesto. Ďalej sme pokračovali asfaltovou cestou do mestečka Straubing, zväčša pomedzi kilometre chmeľových hájov, ovocných sadov, kukuričných a iných polí. Takto to pokračovalo celú desiatu etapu, ktorá by sa dala označiť za prehliadku agrokultúrneho bohatstva Bavorska. 

Noa zatiaľ čo desiatu etapu charakterizujú nekonečné polia a úrodná pôda, tak tú jedenástu ich pravý opak – staveniská. Takmer celá predposledná etapa Donauradweg je poznačená obchádzakmi (Umleitungen), ktoré spôsobuje výstavba novej cesty vedúcej práve popri Dunaji. Nie vždy sú tieto obchádzky vyznačené jednoznačne, dávajte si tu teda pozor, ak zle odbočíte, dostanete sa na miesta, z ktorých je sa ťažko vymotať (vlastná skúsenosť). Najlepšie urobíte, keď si z oficiálnej stránky stiahnete aktualizovanú mapu obchádzok, nájdete ju TU. Stav, ktorý opisujem je síce k sept. 2023, ale predpokladám, že sa tak skoro nezmení, no možno sa mýlim, keďže Nemci stavajú cesty omnoho rýchlejšie ako my…Jedenásta etapa končí v meste Deggendorf a tu mám ďalší tip na ubytovanie – hotel Donauhof, ak máte radi kvalitné bohaté raňajky, budete nadšení 🙂

Dunajská cyklocesta_Regensburg
Pred katedrálou v Regensburgu
8. DEŇ - POSLEDNÝ ÚSEK DO PASSAU A NÁVRAT DOMOV, 60 KM (ETAPA 12)

Pred nami bol ôsmy deň bicyklovania a posledných 60 km do mesta Passau, kde oficiálne končí nemecká časť Dunajskej cyklotrasy. Teplý slnečný deň prilákal na cyklotrasu množstvo cyklistov, ďiaľkoví sa tu miešali s víkendovými, okrem elektrobajkov bolo zrazu vidieť aj cestných drakov, ktorí si prišli svoju mašinku vyvetrať na hrádzu. Trasa prebiehala striedavo po asfaltových cestách a šotolíne, dlhé úseky popri Dunaji občas odbočili do malých mestečiek a vracali sa späť k Dunaju. Posledná etapa neprekvapila ani náročnosťou, je ľahká, rovná, bez výraznejšieho stúpania. Jej highlightom je určite príchod do Passau, síce najprv cez menej lákavú priemyselnú zónu, no potom po peknom živom nábreží. Po prekonaných 600 km cítite istú eufóriu, predsa len, z malého potôčika prameniacom v Donaueschingen je teraz veľrieka a vy presne viete, ako sa to stalo. 

Passau je rušné mesto, kotvia tu výletné lode premávajúce po Dunaji a rieke Inn, končí tu nemecká a začína rakúska časť Dunajskej cykocesty, nachádza sa tu sútok troch riek – Dunaja, Innu a Ilzu. Má pekné nábrežie, historické centrum a veľmi turistickú atmosféru. Nemecká Donauradweg končí pred radnicou, tu urobím posledné fotografie a ešte raz sa zadívam na Dunaj. Myslím, že ho odteraz budem vnímať inak, osobnejšie, preda len, za tých 8 dní sme si vytvorili medzi sebou akési puto. Dunaj, Dunaj, vidíme sa dúfam čoskoro – na rakúskej časti Donauradweg 🙂

4 komentáre

  • Bost

    Čau Tamara, napíš ľudom, čo pôjdu kompletne až do Blavy, že nech si premyslia, po ktorej strane Dunaja pôjdu od Greinu. To je v Rakúsku. Pretože oficiálny cyklisticný chodník je na ľavom brehu Dunaja a tam človek ide pekných pár kilometrov (nejakých 20 ak si dobre spomínam) po normálnej ceste s autami. A chodia tadiaľ aj nákladiaky a kamióny. A aj celkom dosť.

    Ja som tú trasu išiel v podstate dva krát. V 2021 kompletne od Donaueschingenu až do Blavy, ako úsek koliečka okolo Álp, no a potom teraz v 2023. To som išiel zo Stuttgartu až k hranici s Ukrajinou viacmenej priamo na Blavu. Prvý krát som nevedej, že ako to od Greinu vyzerá a teraz druhý krát som na to pozabudol, plus nechcelo sa mi vracať 2km k mostu čo je pred Greinom. A už mi na to ani neostával veľmi čas v ten deň.

    Okrem toho ti poviem, že výlet ste ukončili presne tam, kde začína absolútne najkrajší úsek celej cyklotrasy, 90km od Passau k Linzu. Ups 🙂

    Bost

    • Tamara

      Ahoj Bost, vďaka za komentár a odporúčanie, po ktorej strane pokračovať od Passau ďalej do Rakúska. A super, že za Passau je tak pekne, chcela by som pokračovať ešte teraz niekedy do zimy, snáď to stihnem. Ale z Passau som už potrebovala ísť domov, aj do práce chodiť treba… 😀 Tak šťastlivo na cestách a inak, parádny výkon, čo si dal… všetko nad týždeň bicyklovania je obdivuhodné 🙂

  • Miro

    Ahojte,
    pripájam sa k BOST- ovi. Úsek Grein – Ybbs odporúčam rozhodne po pravej strane. Na ostatných úsekoch to nie je až také dôležité, ale tu je to veľký rozdiel. Vľavo po rušnej ceste, vpravo po cestičke pod lesom, kde stretnete auto len výnimočne.
    Miro

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.